Volkswagen Beetlen moottorin antureiden mittaus- ja testausympäristön kehittäminen
Siirilä, Saku (2020)
Siirilä, Saku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun autolaboratoriossa Volkswagen Beetle -henkilöautossa olevaa mittaus- ja testausympäristöä. Autossa oli vain lambda-antureiden mittaukseen tarkoitetut mittauspisteet. Tarkoituksena oli laajentaa mitattavien kohteiden määrää tekemällä autoon breakout-boxi.
Tässä työssä käytiin aluksi läpi moottorinohjauksessa käytettävien antureiden toimintaa ja diagnosointia. Opinnäytetyön käytännön osuudessa tehtiin breakout-boxi moottorinohjainlaitteen ja johtosarjan väliin. Boxi haluttiin kiinteäksi osaksi autoa. Käytännön osuudessa tehtiin myös muutamia testimittauksia uudella mittausympäristöllä. Mittauksista tehtiin työohjeet, jotta niitä voidaan hyödyntää jatkossa.
Mittausympäristöä voisi jatkossa kehittää luomalla järjestelmän, jonka avulla voidaan aiheuttaa eri komponentteihin vikoja. Tämä auttaisi opiskelijoita havaitsemaan, minkälaisia tuloksia antureista saadaan vikatilanteissa. Mittausympäristöä voisi myös laajentaa muihin ohjainlaitteisiin, jotta voitaisiin suorittaa mittauksia muihinkin komponentteihin.
Tässä työssä käytiin aluksi läpi moottorinohjauksessa käytettävien antureiden toimintaa ja diagnosointia. Opinnäytetyön käytännön osuudessa tehtiin breakout-boxi moottorinohjainlaitteen ja johtosarjan väliin. Boxi haluttiin kiinteäksi osaksi autoa. Käytännön osuudessa tehtiin myös muutamia testimittauksia uudella mittausympäristöllä. Mittauksista tehtiin työohjeet, jotta niitä voidaan hyödyntää jatkossa.
Mittausympäristöä voisi jatkossa kehittää luomalla järjestelmän, jonka avulla voidaan aiheuttaa eri komponentteihin vikoja. Tämä auttaisi opiskelijoita havaitsemaan, minkälaisia tuloksia antureista saadaan vikatilanteissa. Mittausympäristöä voisi myös laajentaa muihin ohjainlaitteisiin, jotta voitaisiin suorittaa mittauksia muihinkin komponentteihin.