Turun lentoaseman matkustajamäärän kasvu ja siihen tarvitut resurssit
Törnroos, Lotta-Emilia (2020)
Törnroos, Lotta-Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ajatus lähti harjoittelusta kesällä 2019, joka suoritettiin Turun lentoasemalla. Harjoittelun pohjalta lähdettiin pohtimaan mahdollista aihetta, josta opinnäytetyö voitaisiin kirjoittaa. Pohdintojen jälkeen aiheesta tuli seuraava: Turun lentoaseman matkustajamäärän kasvu ja siihen tarvitut resurssit. Aihetta lähestyttiin pohtimalla mistä matkustajamäärän kasvu on lähtenyt ja mitä siihen on tarvittu itse lentoasemalta sekä sitä hoitavalta yhtiöltä. Tutkimuksen tavoitteena on näyttää, millä tavoin Turun lentoasema on onnistunut matkustajamäärän kasvattamisessa ja näiden tulosten pohjalta myös muut Finavian lentoasemat voivat katsoa, olisiko siellä jotain sellaista mitä he voisivat myös hyödyntää omassa strategiassaan.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen aineistoa varten haastateltiin kolmea eri matkailun alan ammattilaista, joilla kaikilla olisi tietoa Turun lentoaseman tapahtumista. Haastateltavat edustivat Finaviaa ja Visit Turkua. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina, jotta saataisiin mahdollisimman laajat vastaukset ja välikommenteille olisi tilaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Turun lentoaseman matkustajamäärän kasvu on alkanut Turun teollisuusalan työntekijätarpeesta sekä siitä, että samalla, kun tarvittiin työntekijöitä Turkuun, haluttiin myös uusia reittejä lähtemään Turun lentoasemalta juuri kyseisitä kohteista, joista työntekijöitä tuli Turkuun. Turun lentoasemalta ja sitä hallitsevalta yhtiöltä tarvittiin paljon eri resursseja, joihin kuuluivat muun muassa varallisuus, aika, yhteistyökumppanit, toimivat strategiat ja hyvät työntekijät.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lentokentän matkustajamäärän kasvattamiseen tarvitaan monia eri resursseja, joista tärkeimmät ovat markkinointi, yhteistyö, hyvät suhteet sekä jatkuvuus. Turun lentoasemalla matkustajamäärän kasvuun näiden toteutuvien resurs-sien lisäksi, tehty kovasti töitä sekä kulisseissa että itse lentoasemalla, jokapäiväisen työn merkeissä. Tämän työn tulos näkyy nyt positiivisena tuloksena matkustajaluvuissa. The idea for this thesis started from an internship at Turku airport in summer 2019. On the basis of the internship, an idea for a possible topic of the thesis was started to be thought about. After the considerations the topic became the following: The growth of passenger volume in Turku airport and the needed resources. The topic was approached by considering where the growth of passengers has come from and what is needed for it from the airport itself and the operating company. The aim of the study is to show how Turku airport has increased to number of passengers and based on these results also other Finavia airports can see if there would be something that they could utilize in their own strategy.
The research was implemented by using qualitative research method. For the research material there were interviewed three different tourism sector professionals all of whom have information about what happened at Turku airport. The interviewees were represented by Finavia and Visit Turku. The interviews were carried out in the form of individual thematic interviews in order to obtain the widest possible answers and that there would be room for intermediate comments.
Based on the research results, it can be stated that the increase of the numbers of passengers has started from the need of workers in the industrial sector of Turku and also the need for new routes to Turku airport. Turku airport and the possessive company has been needed a lot of different resources, which include wealth, time, partners, effective strategies and good employees.
As a conclusion, the increase numbers of passengers at the airport requires many different resources. The main are marketing, good relations and continuity. In addition of these the hard work both behind the scenes and at the airport itself has brought that airport where they are today. The result of this work is now visible as a positive result in increase of passengers.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen aineistoa varten haastateltiin kolmea eri matkailun alan ammattilaista, joilla kaikilla olisi tietoa Turun lentoaseman tapahtumista. Haastateltavat edustivat Finaviaa ja Visit Turkua. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina, jotta saataisiin mahdollisimman laajat vastaukset ja välikommenteille olisi tilaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Turun lentoaseman matkustajamäärän kasvu on alkanut Turun teollisuusalan työntekijätarpeesta sekä siitä, että samalla, kun tarvittiin työntekijöitä Turkuun, haluttiin myös uusia reittejä lähtemään Turun lentoasemalta juuri kyseisitä kohteista, joista työntekijöitä tuli Turkuun. Turun lentoasemalta ja sitä hallitsevalta yhtiöltä tarvittiin paljon eri resursseja, joihin kuuluivat muun muassa varallisuus, aika, yhteistyökumppanit, toimivat strategiat ja hyvät työntekijät.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lentokentän matkustajamäärän kasvattamiseen tarvitaan monia eri resursseja, joista tärkeimmät ovat markkinointi, yhteistyö, hyvät suhteet sekä jatkuvuus. Turun lentoasemalla matkustajamäärän kasvuun näiden toteutuvien resurs-sien lisäksi, tehty kovasti töitä sekä kulisseissa että itse lentoasemalla, jokapäiväisen työn merkeissä. Tämän työn tulos näkyy nyt positiivisena tuloksena matkustajaluvuissa.
The research was implemented by using qualitative research method. For the research material there were interviewed three different tourism sector professionals all of whom have information about what happened at Turku airport. The interviewees were represented by Finavia and Visit Turku. The interviews were carried out in the form of individual thematic interviews in order to obtain the widest possible answers and that there would be room for intermediate comments.
Based on the research results, it can be stated that the increase of the numbers of passengers has started from the need of workers in the industrial sector of Turku and also the need for new routes to Turku airport. Turku airport and the possessive company has been needed a lot of different resources, which include wealth, time, partners, effective strategies and good employees.
As a conclusion, the increase numbers of passengers at the airport requires many different resources. The main are marketing, good relations and continuity. In addition of these the hard work both behind the scenes and at the airport itself has brought that airport where they are today. The result of this work is now visible as a positive result in increase of passengers.