Jalostuskoneiden standardit läpimenon tukena
Aspholm, Oscar (2020)
Aspholm, Oscar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127646
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin DS Smith Packaging Finland Oy:lle, Tampereelle. Opinnäytetyössä käytetyn materiaalin perusteella oli tarkoitus selvittää syitä OTIF-%:n eli toimitusvarmuutta ilmaisevan mittarin laskuun Tampereen tehtaan jalostuskoneiden osalta vuodelta 2019. Työssä tarkasteltiin tuotannon standardeja, jotka kertovat ajonopeuksista eri tilauksilla, sekä tutkittiin olisiko niissä virheitä tai mahdollisia parannuksia. Työssä käytettiin apuna DS Smithin tietokantoja. Haastatteluita tehtiin sekä tuotannon työntekijöiden että toimihenkilöidenkin kanssa.
Tuloksena saatiin selville, että standardeissa on pieniä virheitä, jotka tulisi muuttaa, jotta ne eivät enää tulevaisuudessa häiritse tilastoja. Monia standardeista riippumattomia asioita tuli myös ilmi haastatteluissa ja seuraamalla tuotantoa.
Standardeja tulisi muokata niin, ettei niihin kukaan pääse vaikuttamaan arkisilla muutoksilla. Esimerkiksi tuotannon ajoaikojen muuttuessa jonkin viivästyksen seurauksena muuttuu suunniteltu ajoaikastandardi ja näin ei saisi tapahtua.
DS Smithin tulisi myös kiinnittää huomiota työkalujen ja väriaineiden toimittajiin ja vaatia heiltä tarkempaa jälkeä. Reklamaatioita tulisi tehdä jokaisesta vääränlaisesta työkalun kumituksesta tai terityksestä, eikä tyytyä virheellisesti tehtyihin uusiin työkaluihin. Ylimääräistä aikaa kuluu paljon uusien työkalujen korjailuun, kun niiden tulisi olla heti valmiita ajoon.
Tuloksena saatiin selville, että standardeissa on pieniä virheitä, jotka tulisi muuttaa, jotta ne eivät enää tulevaisuudessa häiritse tilastoja. Monia standardeista riippumattomia asioita tuli myös ilmi haastatteluissa ja seuraamalla tuotantoa.
Standardeja tulisi muokata niin, ettei niihin kukaan pääse vaikuttamaan arkisilla muutoksilla. Esimerkiksi tuotannon ajoaikojen muuttuessa jonkin viivästyksen seurauksena muuttuu suunniteltu ajoaikastandardi ja näin ei saisi tapahtua.
DS Smithin tulisi myös kiinnittää huomiota työkalujen ja väriaineiden toimittajiin ja vaatia heiltä tarkempaa jälkeä. Reklamaatioita tulisi tehdä jokaisesta vääränlaisesta työkalun kumituksesta tai terityksestä, eikä tyytyä virheellisesti tehtyihin uusiin työkaluihin. Ylimääräistä aikaa kuluu paljon uusien työkalujen korjailuun, kun niiden tulisi olla heti valmiita ajoon.