Easy English for early childhood education - Opas englannin kielen opetteluun varhaiskasvatuksessa
Mattsson, Linnea (2020)
Mattsson, Linnea
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on opetella yhdessä varhaiskasvatuksen parissa olevien, 4-6-vuotiaiden lasten kanssa englannin kieltä erilaisten leikkien ja tehtävien kautta. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä yksityisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön myötä valmistunut opas on tarkoitettu päiväkodin varhaiskasvattajien käyttöön. Opinnäytetyön kehittämistehtävä liittyi vahvasti englanninkieliseen kielirikastetoimintaan varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyö sai alkunsa jo syksyllä 2019, kun useat päiväkodin vanhemmat toivoivat lastensa varhaiskasvatukseen jonkin laista englanninkielistä toimintaa, mutta varsinainen työ opinnäytetyön valmistumisen eteen tapahtui kevään ja syksyn 2020 aikana.
Opinnäytetyön taustalla ovat teoria- ja tietoperustana toimineet Opetushallituksen tekemä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä varhaiskasvatuslaki. Lisäksi teoriaa on poimittu eräästä toisesta opinnäytetyöstä liittyen englanninkieliseen toimintaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä näkyy vahvasti omat havaintoni, oma osaamiseni varhaiskasvatuksen parissa sekä Laurea ammattikorkeakoulussa oppimani tieto ja asiat.
Opinnäytetyötä on toteutettu käyttäen enkkukerho/enkkutuokio- metodia, jossa aina kullakin kerralla on käsitelty jotakin tiettyä aihetta. Aiheet ovat muodostuneet pääosin lasten mielenkiinnon kohteista ja toiveista. Jokainen tuokio on noudattanut samanlaista kaavaa ja jokaisen tuokion aikana on ollut muutamia asioita, joista olemme aina keskustelleet, kuten esimerkiksi se, ketkä ovat olleet paikalla, mikä viikonpäivä on ja millainen sää on ulkona.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi opas, johon on koottu erilaisia tehtäviä liittyen englannin kielen oppimiseen. Opas on laaja-alainen ja sen myötä lapset oppivat mahdollisimman paljon ja laajasti englannin kieltä. Eri aiheita käsitellään joko lyhyesti tai pidemmin, kuitenkin niin, että tavoitteena on aina oppia mahdollisimman paljon uutta ja uusia sanoja. Opinnäytetyön tuotos eli opas on koottu harkitusti ja jokaista tehtävää huolella pohtien.
Asiasanat: englannin kieli varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatus, kielen oppiminen, opas
Opinnäytetyön taustalla ovat teoria- ja tietoperustana toimineet Opetushallituksen tekemä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä varhaiskasvatuslaki. Lisäksi teoriaa on poimittu eräästä toisesta opinnäytetyöstä liittyen englanninkieliseen toimintaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä näkyy vahvasti omat havaintoni, oma osaamiseni varhaiskasvatuksen parissa sekä Laurea ammattikorkeakoulussa oppimani tieto ja asiat.
Opinnäytetyötä on toteutettu käyttäen enkkukerho/enkkutuokio- metodia, jossa aina kullakin kerralla on käsitelty jotakin tiettyä aihetta. Aiheet ovat muodostuneet pääosin lasten mielenkiinnon kohteista ja toiveista. Jokainen tuokio on noudattanut samanlaista kaavaa ja jokaisen tuokion aikana on ollut muutamia asioita, joista olemme aina keskustelleet, kuten esimerkiksi se, ketkä ovat olleet paikalla, mikä viikonpäivä on ja millainen sää on ulkona.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi opas, johon on koottu erilaisia tehtäviä liittyen englannin kielen oppimiseen. Opas on laaja-alainen ja sen myötä lapset oppivat mahdollisimman paljon ja laajasti englannin kieltä. Eri aiheita käsitellään joko lyhyesti tai pidemmin, kuitenkin niin, että tavoitteena on aina oppia mahdollisimman paljon uutta ja uusia sanoja. Opinnäytetyön tuotos eli opas on koottu harkitusti ja jokaista tehtävää huolella pohtien.
Asiasanat: englannin kieli varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatus, kielen oppiminen, opas