DB Schenker Viinikkalan terminaalin kustannustehokkaan layoutin simulointi
Hurskainen, Arttu (2021)
Hurskainen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on löytää simuloinnin avulla kustannustehokas layout DB Schenker Viinikkalan terminaalin käyttöön. Opinnäytetyö on osa Viinikkalan terminaalin kehitysprojektia. Tutkimuksen pääaiheena on simuloida Viinikkalan terminaalin nykyinen layout sekä kaksi uutta layout- vaihtoehtoa, jotka rakennettiin simulointia varten.
Työn tutkimusongelmana oli saada selville mahdollisimman kustannustehokas layout DB Schenker Oy Viinikkalan terminaalille. Työn avulla selvitettiin myös, miten simuloinnin avulla voidaan kehittää terminaalin layoutia.
Simulointi tehtiin hyödyntäen FlexSim-ohjelmistoa. FlexSim on 3D-pohjainen mallinnusohjelmisto esimerkiksi tuotantotalouden yritysten varastojen tai terminaalien layoutin simulointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään simulointia itsessään, terminaalityön turvallisuutta sekä logistiikka-alaan liittyvää sanastoa. Teoriaosuudessa kerrotaan myös opinnäytetyön toimeksiantajasta sekä se käsittelee myös tehokkaan layoutin merkitystä yritysten liiketoiminnan kustannustehokkuuteen. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä simulointia ja tuloksia analysoitiin hyödyntäen kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tuloksia verrattiin keskenään toisiinsa, joista koottiin opinnäytetyön johtopäätökset.
Opinnäytetyön tuloksista saatiin selville, että layout 1 oli kaikista simulointimalleista hitaimmin työn suorittanut mallinnus. Layout 1 ei tuloksien valossa ole simuloinnin mukaan kustannustehokkain vaihtoehto. Sen sijaan layout 2 ja layout 3 kilpailivat paremmuudestaan. Tutkimuksessa havaittiin myös, että simulointi on erittäin hyvä ja realistista informaatiota antava tutkimusmenetelmä suunniteltuja layouteja testatessa.
Työn tutkimusongelmana oli saada selville mahdollisimman kustannustehokas layout DB Schenker Oy Viinikkalan terminaalille. Työn avulla selvitettiin myös, miten simuloinnin avulla voidaan kehittää terminaalin layoutia.
Simulointi tehtiin hyödyntäen FlexSim-ohjelmistoa. FlexSim on 3D-pohjainen mallinnusohjelmisto esimerkiksi tuotantotalouden yritysten varastojen tai terminaalien layoutin simulointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään simulointia itsessään, terminaalityön turvallisuutta sekä logistiikka-alaan liittyvää sanastoa. Teoriaosuudessa kerrotaan myös opinnäytetyön toimeksiantajasta sekä se käsittelee myös tehokkaan layoutin merkitystä yritysten liiketoiminnan kustannustehokkuuteen. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä simulointia ja tuloksia analysoitiin hyödyntäen kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tuloksia verrattiin keskenään toisiinsa, joista koottiin opinnäytetyön johtopäätökset.
Opinnäytetyön tuloksista saatiin selville, että layout 1 oli kaikista simulointimalleista hitaimmin työn suorittanut mallinnus. Layout 1 ei tuloksien valossa ole simuloinnin mukaan kustannustehokkain vaihtoehto. Sen sijaan layout 2 ja layout 3 kilpailivat paremmuudestaan. Tutkimuksessa havaittiin myös, että simulointi on erittäin hyvä ja realistista informaatiota antava tutkimusmenetelmä suunniteltuja layouteja testatessa.