Satu surevalle lapselle
Rupponen, Suvi (2011)
Rupponen, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016575
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyy kuolemaa ja surua käsittelevä satukirja lapselle. Satukirjan aiheena on äidin kuolema ja siihen liittyvän surun käsitteleminen. Satukirjalle on olemassa suuri tarve, koska äidin kuolemaa käsitteleviä satuja on hyvin vähän tarjolla. Aihe on aina ajankohtainen, koska lapsi kohtaa surua ja kuolemaa monessa elämänsä vaiheessa, eikä surulta ja kuoleman kohtaamiselta voi kukaan välttyä, ei edes lapsi. Kuolemaa ja surua käsittelevä satukirja on ajankohtainen myös siksi, että on huomattu, kuinka tärkeää on puhua lapselle vaikeistakin asioista niiden oikeilla nimillä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyvä satukirja on suunnattu 3-4-vuotiaille lapsille. Satukirjan tavoitteena on oikeasti auttaa lasta hänen surutyössään käsittelemällä rankkaa aihetta sadun kautta. Tavoitteena on myös, että satukirjasta olisi apua myös sitä lukevalle aikuiselle. Lapsen surua käsittelevän satukirjan on tarkoitus mennä todelliseen käyttöön.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, prosessikuvauksesta ja itse produktista eli tuotoksesta. Teoriaosuuteen on liitetty opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet ja työn tavoitteet. Teoriaosuudessa tehdään myös opinnäytetyön yhteistyökumppanit näkyviksi. Prosessikuvaus kertoo, kuinka satukirjan kirjoittaminen ja kuvittaminen eteni valmiiksi satukirjaksi. Prosessikuvauksessa ilmenee myös perustelut satukirjan sisällölle. Toiminnallisen opinnäytetyön produkti eli surua käsittelevä satukirja on opinnäytetyön liitteenä.
Surua ja kuolemaa käsittelevä satukirja antaa lapselle ja myös aikuiselle kokemuksen, että joku muukin käy läpi samanlaista suruprosessia ja että surusta pääsee yli. Satukirja toimii eräänlaisena vertaistukena. Lapselle on surun hetkellä tärkeää antaa turvaa ja uskoa tulevaisuuteen. Lapsi on suuressa kriisissä kohdatessaan läheisensä kuoleman. Vaikka kuoleman kohtaaminen tuo lapselle pelkoja, pelot hälvenevät ajan myötä, kun kuoleman hyväksyy osaksi elämänkiertokulkua.
Lapsen surusta ja kuoleman kohtaamisesta kirjoittaminen on haastavaa. Se tuo pintaan omat tunteet välillä hyvinkin vahvasti. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kirjoitusprosessia voisi kokonaisuudessa pitää henkilökohtaisen kasvun merkkinä. Kasvua on tapahtunut niin ihmisenä kuin ammatillisessa mielessäkin. Tämä satu kannatti kirjoittaa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyvä satukirja on suunnattu 3-4-vuotiaille lapsille. Satukirjan tavoitteena on oikeasti auttaa lasta hänen surutyössään käsittelemällä rankkaa aihetta sadun kautta. Tavoitteena on myös, että satukirjasta olisi apua myös sitä lukevalle aikuiselle. Lapsen surua käsittelevän satukirjan on tarkoitus mennä todelliseen käyttöön.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, prosessikuvauksesta ja itse produktista eli tuotoksesta. Teoriaosuuteen on liitetty opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet ja työn tavoitteet. Teoriaosuudessa tehdään myös opinnäytetyön yhteistyökumppanit näkyviksi. Prosessikuvaus kertoo, kuinka satukirjan kirjoittaminen ja kuvittaminen eteni valmiiksi satukirjaksi. Prosessikuvauksessa ilmenee myös perustelut satukirjan sisällölle. Toiminnallisen opinnäytetyön produkti eli surua käsittelevä satukirja on opinnäytetyön liitteenä.
Surua ja kuolemaa käsittelevä satukirja antaa lapselle ja myös aikuiselle kokemuksen, että joku muukin käy läpi samanlaista suruprosessia ja että surusta pääsee yli. Satukirja toimii eräänlaisena vertaistukena. Lapselle on surun hetkellä tärkeää antaa turvaa ja uskoa tulevaisuuteen. Lapsi on suuressa kriisissä kohdatessaan läheisensä kuoleman. Vaikka kuoleman kohtaaminen tuo lapselle pelkoja, pelot hälvenevät ajan myötä, kun kuoleman hyväksyy osaksi elämänkiertokulkua.
Lapsen surusta ja kuoleman kohtaamisesta kirjoittaminen on haastavaa. Se tuo pintaan omat tunteet välillä hyvinkin vahvasti. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kirjoitusprosessia voisi kokonaisuudessa pitää henkilökohtaisen kasvun merkkinä. Kasvua on tapahtunut niin ihmisenä kuin ammatillisessa mielessäkin. Tämä satu kannatti kirjoittaa.