Välineet tuntoaistikokemusten tuottajana : Opasvihko Jyväskylän ammattikorkeakoulun multisensorisesta välineistöstä
Karvonen, Suvi; Virtanen, Essi (2011)
Karvonen, Suvi
Virtanen, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518515
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakouluun valmistui opinnäytetyönä syksyllä 2011 luovan toiminnan tilaan multisensorinen välineistö, jonka avulla multisensorinen ympäristö voidaan mahdollistaa. Opinnäytetyö toimii jatkona sille, perehtyen tuntoaistiin ja sensorisen prosessoinnin teoriaan sekä näiden häiriöihin. Opinnäytetyön tuloksena valmistettiin opasvihko, jossa käsitellään teoriaosuuden lisäksi aistihuoneesta löytyviä tuntoaistiin vaikuttavia välineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia lasten terapeuttisissa pienryhmissä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, eli se ei ole tehty tutkimuspohjaisesti, vaan sen tuotoksena syntyy opasvihko. Raporttiosuus syventyy tuntoaistin kehitykseen ja häiriöihin sekä sensorisen prosessoinnin käsitteeseen ja häiriintymiseen. Se antaa kattavan teoriapohjan jokaiselle, joka haluaa syventää tietoansa näiltä osa-alueilta ja käyttää niitä apuna omassa työssään. Opasvihko on rakentunut teoriapohjan lisäksi välineiden käytännön havainnoinnista todellisissa terapiatilanteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käyttökelpoinen opasvihko Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käyttöön ja maksimoida tuntoaistia tuottavien välineiden käyttöä. Opasvihkon avulla käyttäjä saa tietoa, miksi välinettä käytetään ja mihin se vaikuttaa. Lisäksi opasvihkossa on konkreettisia käyttövinkkejä välineiden käyttöön, joita voi halutessaan käyttää sellaisenaan.
Jyväskylän ammattikorkeakouluun valmistui opinnäytetyönä syksyllä 2011 luovan toiminnan tilaan multisensorinen välineistö, jonka avulla multisensorinen ympäristö voidaan mahdollistaa. Opinnäytetyö toimii jatkona sille, perehtyen tuntoaistiin ja sensorisen prosessoinnin teoriaan sekä näiden häiriöihin. Opinnäytetyön tuloksena valmistettiin opasvihko, jossa käsitellään teoriaosuuden lisäksi aistihuoneesta löytyviä tuntoaistiin vaikuttavia välineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia lasten terapeuttisissa pienryhmissä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, eli se ei ole tehty tutkimuspohjaisesti, vaan sen tuotoksena syntyy opasvihko. Raporttiosuus syventyy tuntoaistin kehitykseen ja häiriöihin sekä sensorisen prosessoinnin käsitteeseen ja häiriintymiseen. Se antaa kattavan teoriapohjan jokaiselle, joka haluaa syventää tietoansa näiltä osa-alueilta ja käyttää niitä apuna omassa työssään. Opasvihko on rakentunut teoriapohjan lisäksi välineiden käytännön havainnoinnista todellisissa terapiatilanteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käyttökelpoinen opasvihko Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käyttöön ja maksimoida tuntoaistia tuottavien välineiden käyttöä. Opasvihkon avulla käyttäjä saa tietoa, miksi välinettä käytetään ja mihin se vaikuttaa. Lisäksi opasvihkossa on konkreettisia käyttövinkkejä välineiden käyttöön, joita voi halutessaan käyttää sellaisenaan.