Sosiaalisen median käyttöstrategia MW-Kehitys Oy:lle
Silander, Jasmin; Kautiala, Sini (2012)
Silander, Jasmin
Kautiala, Sini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median käyttöstrategian luominen mänttä-vilppulalaiselle kehitysyhtiölle nimeltä MW-Kehitys Oy. Saimme opinnäytetyön aiheen POKO ry:n opinnäytetyöpörssistä.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin yrityksen asiakkaille, muille kehittäjätahoille, henkilöstölle ja kaupungin päättäjille. Kysely tehtiin kahdessa osassa keväällä 2011 ja syksyllä 2011. Kyselyn tulokset käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla. Teoriaosuus muodostui erilaisten lähteiden ja yrityksen toimitusjohtajan haastattelun pohjalta.
Tutkimustulosten pohjalta on tehty kattava käyttöstrategia koskien MW-Kehitys Oy:n sosiaalisen median käyttöä. Tulosten perusteella enemmistö vastaajista oli yli 50-vuotiaita yrittäjiä. Yleisesti suurin osa vastaajista käytti Facebookia ja seurasi blogeja. Tuloksista kävi selvästi ilmi, että mitä iäkkäämpi yrittäjä on, sitä vähemmän hän käyttää sosiaalista mediaa omassa yritystoiminnassaan ja sitä negatiivisemmin hän suhtautuu sosiaalisen median käyttämiseen.
Tutkimustulosten ja analyysin perusteella ehdotamme, että MW-Kehitys Oy hyödyntäisi pääasiassa blogeja ja Facebookia. Yritys voi käyttää joukkoistamista kehitysideoiden saamiseen suoraan asiakkailta. Jos Ylä-Pirkanmaalle muodostetaan tulevaisuudessa yh-teinen kehitysyhtiö, se avaa mahdollisuuden yritysblogin pitämiseen sekä laajempaan sosiaalisen median hyödyntämiseen. Yritys voi lisäksi mainostaa itseään Tampereen ammattikorkeakoulun intranetin kautta uusien potentiaalisten yrittäjien löytämiseksi.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin yrityksen asiakkaille, muille kehittäjätahoille, henkilöstölle ja kaupungin päättäjille. Kysely tehtiin kahdessa osassa keväällä 2011 ja syksyllä 2011. Kyselyn tulokset käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla. Teoriaosuus muodostui erilaisten lähteiden ja yrityksen toimitusjohtajan haastattelun pohjalta.
Tutkimustulosten pohjalta on tehty kattava käyttöstrategia koskien MW-Kehitys Oy:n sosiaalisen median käyttöä. Tulosten perusteella enemmistö vastaajista oli yli 50-vuotiaita yrittäjiä. Yleisesti suurin osa vastaajista käytti Facebookia ja seurasi blogeja. Tuloksista kävi selvästi ilmi, että mitä iäkkäämpi yrittäjä on, sitä vähemmän hän käyttää sosiaalista mediaa omassa yritystoiminnassaan ja sitä negatiivisemmin hän suhtautuu sosiaalisen median käyttämiseen.
Tutkimustulosten ja analyysin perusteella ehdotamme, että MW-Kehitys Oy hyödyntäisi pääasiassa blogeja ja Facebookia. Yritys voi käyttää joukkoistamista kehitysideoiden saamiseen suoraan asiakkailta. Jos Ylä-Pirkanmaalle muodostetaan tulevaisuudessa yh-teinen kehitysyhtiö, se avaa mahdollisuuden yritysblogin pitämiseen sekä laajempaan sosiaalisen median hyödyntämiseen. Yritys voi lisäksi mainostaa itseään Tampereen ammattikorkeakoulun intranetin kautta uusien potentiaalisten yrittäjien löytämiseksi.