Tee teatteri : näytelmän käsikirjoituksen ideointi harrastajateatterissa
Söderholm, Outi (2021)
Söderholm, Outi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102142313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102142313
Tiivistelmä
Outi Söderholmin opinnäytetyössä tutkitaan ryhmälähtöisen teatteriesityksen käsikirjoituksen ideointimenetelmiä, kun ryhmä koostuu eri-ikäisistä ja erilaisista lähtökohdista tulleista harrastajista. Työssä käydään läpi kolmen Tee Teatterissa toteutetun ryhmälähtöisen näytelmän ideointiprosessit, ja verrataan menetelmien avulla syntyneitä ideoita lopulliseen käsikirjoitukseen. Tutkimus perustuu pääasiassa ryhmän vetäjän kurssimateriaaleihin ja muistiinpanoihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että monipuolisesti ideointimenetelmiä käyttämällä syntyy näytelmän käsikirjoitukselle hyvät lähtökohdat ja vahvat raamit. Oleellista on heti ideointiprosessin alkuvaiheessa löytää ryhmän oma suunta, eli se, mitä ryhmä haluaa esityksellään kertoa. Osallistujan ikä ei näyttänyt juurikaan vaikuttavan ideointimenetelmien toimivuuteen, poikkeuksena itsenäisesti kotona tehtävät kirjoitustehtävät, joihin vanhemmat osallistujat paneutuivat nuoria paremmin. Tulokset osoittivat myös, että opettajan on hyvä antaa ryhmälle vapaata keskusteluaikaa, eikä täyttää ideoinnille varattua aikaa pelkillä ohjatuilla ideointimenetelmillä. Myös rentous ja ryhmän vetäjän läsnäolo sekä avoin osallistujien kuuleminen on tutkimuksen mukaan ideointimenetelmä siinä missä muutkin.
Oriveden seudun kansalaisopiston näyttelijäntyön ja teatterin kurssina toimiva Tee Teatteri tekee ryhmälähtöistä yhteisöteatteria, ja siihen voi osallistua kuka tahansa yli 13-vuotias henkilö. Tee Teatteri on toiminut Orivedellä Taiston talolla vuodesta 2017 lähtien.
Opinnäytetyö osoittaa, että monipuolisesti ideointimenetelmiä käyttämällä syntyy näytelmän käsikirjoitukselle hyvät lähtökohdat ja vahvat raamit. Oleellista on heti ideointiprosessin alkuvaiheessa löytää ryhmän oma suunta, eli se, mitä ryhmä haluaa esityksellään kertoa. Osallistujan ikä ei näyttänyt juurikaan vaikuttavan ideointimenetelmien toimivuuteen, poikkeuksena itsenäisesti kotona tehtävät kirjoitustehtävät, joihin vanhemmat osallistujat paneutuivat nuoria paremmin. Tulokset osoittivat myös, että opettajan on hyvä antaa ryhmälle vapaata keskusteluaikaa, eikä täyttää ideoinnille varattua aikaa pelkillä ohjatuilla ideointimenetelmillä. Myös rentous ja ryhmän vetäjän läsnäolo sekä avoin osallistujien kuuleminen on tutkimuksen mukaan ideointimenetelmä siinä missä muutkin.
Oriveden seudun kansalaisopiston näyttelijäntyön ja teatterin kurssina toimiva Tee Teatteri tekee ryhmälähtöistä yhteisöteatteria, ja siihen voi osallistua kuka tahansa yli 13-vuotias henkilö. Tee Teatteri on toiminut Orivedellä Taiston talolla vuodesta 2017 lähtien.