DISCOVERING THE POTENTIAL OF SMALL WIND ENERGY : Builgind a framework for entry strategy to US market of MyPower Finland Ltd.
Leppänen, Pasi (2010)
Leppänen, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072917
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki ja tarkasteli pientuulivoimamarkkinoiden tilaa ja lähitulevaisuuden kehityssuuntaa Yhdysvalloissa. Opinnäytetyö liittyi laajempaan kokonaisuuteen, jossa MyPower Finland Oy / Kotituuli Oy tarkasteli ja punnitsi mahdollisuutta viedä kehittämäänsä teknologiaa Yhdysvaltain markkinoille.
Opinnäytetyö toteutettiin pohjautuen Competence Intelligence ‐periaatteisiin ja käyttäen hyväksi vertailujohtamista.
Markkinoiden tilaa tarkasteltiin teknologiamarkkinoinnin, sekä perinteisen markkinoinnin näkökulmasta. Merkittävimpänä tutkimusmenetelmänä käytettiin PEST‐analyysiä. Tutkimus
toteutettiin laadullisena.
Opinnäytetyö osoitti Yhdysvaltojen pientuulivoimamarkkinoiden elävän aikaisten markkinoiden vaihetta, jossa kovaa kilpailua ei ole vielä syntynyt. Lisäksi työ osoitti toimeksiantajan teknologian kilpailukyvyn suhteessa olemassa olevaan tarjontaan. Opinnäytetyö toi esille Yhdysvaltain markkinoiden
kehittyneisyyden verrattuna kotimaan markkinoihin, sekä suopean poliittisen ilmapiirin toimialaa kohtaan. Edelleen työ toi esille pientuulivoima‐ sekä tuulivoimamarkkinoiden hyvät kasvunäkymät Yhdysvalloissa.
Perustuen opinnäytetyön havantoihin ja johtopäätöksiin, MyPower Finland Oy:lle suositeltiin siirtymistä Yhdysvaltain markkinoille. Siirtyminen tulisi tapahtua strategisessa yhteistyössä, tai yhteisyrityksen muodossa paikallisen toimijan kanssa.
Työssä tuotiin esille mahdollisuus toimia Yhdysvaltain kautta koko Pohjois‐Amerikan markkinoilla. Opinnäytetyön tuloksiin ja tehtyihin johtopäätöksiin pohjaten, kustannusjohtajuus nähtiin strategisesti toimivimpana ratkaisuna MyPower Finland Oy:lle Yhdysvaltain markkinoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin pohjautuen Competence Intelligence ‐periaatteisiin ja käyttäen hyväksi vertailujohtamista.
Markkinoiden tilaa tarkasteltiin teknologiamarkkinoinnin, sekä perinteisen markkinoinnin näkökulmasta. Merkittävimpänä tutkimusmenetelmänä käytettiin PEST‐analyysiä. Tutkimus
toteutettiin laadullisena.
Opinnäytetyö osoitti Yhdysvaltojen pientuulivoimamarkkinoiden elävän aikaisten markkinoiden vaihetta, jossa kovaa kilpailua ei ole vielä syntynyt. Lisäksi työ osoitti toimeksiantajan teknologian kilpailukyvyn suhteessa olemassa olevaan tarjontaan. Opinnäytetyö toi esille Yhdysvaltain markkinoiden
kehittyneisyyden verrattuna kotimaan markkinoihin, sekä suopean poliittisen ilmapiirin toimialaa kohtaan. Edelleen työ toi esille pientuulivoima‐ sekä tuulivoimamarkkinoiden hyvät kasvunäkymät Yhdysvalloissa.
Perustuen opinnäytetyön havantoihin ja johtopäätöksiin, MyPower Finland Oy:lle suositeltiin siirtymistä Yhdysvaltain markkinoille. Siirtyminen tulisi tapahtua strategisessa yhteistyössä, tai yhteisyrityksen muodossa paikallisen toimijan kanssa.
Työssä tuotiin esille mahdollisuus toimia Yhdysvaltain kautta koko Pohjois‐Amerikan markkinoilla. Opinnäytetyön tuloksiin ja tehtyihin johtopäätöksiin pohjaten, kustannusjohtajuus nähtiin strategisesti toimivimpana ratkaisuna MyPower Finland Oy:lle Yhdysvaltain markkinoilla.