Projektinhallinta musiikkioppilaitoksessa
Kola, Kimmo (2009)
Kola, Kimmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273270
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään projektinhallintaa. Opinnäytetyössä käsitellään myös projektin toteuttamisen käytänteitä sekä reunaehtoja musiikkioppilaitosympäristössä ja pyritään etsimään hyviä tapoja toteuttaa niitä.
Ensimmäisessä luvussa määritellään projekti-käsitettä sekä esitellään projektin elementtejä - projektityyppejä, projektin vaiheistusta ja projektiorganisaatiota sekä määritellään onnistuneen projektin kriteerejä yleisestä projektikirjallisuudesta kootun tiedon pohjalta.
Toisessa luvussa esitellään musiikkioppilaitoksissa yleisesti käytettävää projektityyppiä toteutusprojektia, sekä tarkastellaan projektin elementtejä sekä projektin toteuttamista prosessina yksittäisessä musiikkioppilaitoksessa, Vantaan musiikkiopistossa. Tarkastelussa tehdyt havainnot perustuvat opinnäytetyön tekijän omien kokemusten ja havaintojen lisäksi hänen suorittamiinsa haastatteluihin ja keskusteluihin Vantaan musiikkiopiston työyhteisön jäsenten kanssa.
Kolmanteen lukuun on peilattu Vantaan musiikkiopiston projektin toteuttamisen käytänteitä yleisen tason projektin elementteihin. Tämän tuloksena on nostettu esiin erovaisuuksia niiden välillä sekä esitetty kehittämisehdotuksia Vantaan musiikkiopiston projektinhallintaan projektiorganisaation, projektin vaiheistuksen ja opettajan työtuntien resursoinnin osalta.
Kehittämisehdotukset tähtäävät projektiorganisaation osalta sille tarpeellisten roolien, niiden välisten valtasuhteiden, tehtävien ja tehtäväjaon määrittelemiseen sekä organisaation tiedonkulun kehittämiseen. Projektin vaiheistuksen osalta pohditaan yleisesti käytössä olevan viisivaiheisen mallin käyttöönoton mahdollisuuksia ja sen kirjaamista prosessikuvauksen muotoon. Opettajan työtuntien resursointia projektin piirissä tapahtuvien opetustuntien osalta esitetään sijoitettavaksi mahdollisuuksien mukaan opetusvelvollisuuden piirissä tapahtuvan työn tunteihin.
Näiden kehittämisehdotusten käytännön toteuttamisen tueksi on Liitteet-luvussa esitelty projektintekijän ”kauppalista” sekä projektiorganisaation roolit, tehtävät ja tiedonkulku.
Ensimmäisessä luvussa määritellään projekti-käsitettä sekä esitellään projektin elementtejä - projektityyppejä, projektin vaiheistusta ja projektiorganisaatiota sekä määritellään onnistuneen projektin kriteerejä yleisestä projektikirjallisuudesta kootun tiedon pohjalta.
Toisessa luvussa esitellään musiikkioppilaitoksissa yleisesti käytettävää projektityyppiä toteutusprojektia, sekä tarkastellaan projektin elementtejä sekä projektin toteuttamista prosessina yksittäisessä musiikkioppilaitoksessa, Vantaan musiikkiopistossa. Tarkastelussa tehdyt havainnot perustuvat opinnäytetyön tekijän omien kokemusten ja havaintojen lisäksi hänen suorittamiinsa haastatteluihin ja keskusteluihin Vantaan musiikkiopiston työyhteisön jäsenten kanssa.
Kolmanteen lukuun on peilattu Vantaan musiikkiopiston projektin toteuttamisen käytänteitä yleisen tason projektin elementteihin. Tämän tuloksena on nostettu esiin erovaisuuksia niiden välillä sekä esitetty kehittämisehdotuksia Vantaan musiikkiopiston projektinhallintaan projektiorganisaation, projektin vaiheistuksen ja opettajan työtuntien resursoinnin osalta.
Kehittämisehdotukset tähtäävät projektiorganisaation osalta sille tarpeellisten roolien, niiden välisten valtasuhteiden, tehtävien ja tehtäväjaon määrittelemiseen sekä organisaation tiedonkulun kehittämiseen. Projektin vaiheistuksen osalta pohditaan yleisesti käytössä olevan viisivaiheisen mallin käyttöönoton mahdollisuuksia ja sen kirjaamista prosessikuvauksen muotoon. Opettajan työtuntien resursointia projektin piirissä tapahtuvien opetustuntien osalta esitetään sijoitettavaksi mahdollisuuksien mukaan opetusvelvollisuuden piirissä tapahtuvan työn tunteihin.
Näiden kehittämisehdotusten käytännön toteuttamisen tueksi on Liitteet-luvussa esitelty projektintekijän ”kauppalista” sekä projektiorganisaation roolit, tehtävät ja tiedonkulku.