Catering-palvelusivuston kysyntä Suomessa
Fenander, Late (2021)
Fenander, Late
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232613
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aihe perustuu havaintoon kysynnästä catering-palveluita listaavalle sivustolle, jonka kautta voisi hakea vapaata palveluntarjoajaa tiettynä ajankohtana. Tutkimuksen tavoitteena on osoittaa mahdollinen kysyntä ja lisätavoitteena pyritään määrittelemään kysyntään vaikuttavat ominaisuudet. Tutkielman lopullinen tarkoitus on osoittaa, että kyseisen liiketoimintamallin suunnittelua kannattaa jatkaa. Tutkielman toimeksiantajana toimivan yrityksen liiketoiminta perustuu palvelusivustoon, jossa listataan ravintoloita ja jonka kautta voidaan tehdä pöytävarauksia ravintoloihin.
Tutkielman kehittämistehtävänä on todentaa kysyntä tai kysynnän puute tutkimuksellisin menetelmin ja määritellä ne ominaisuudet, jotka vaikuttavat lisäten tai vähentäen kysyntää. Samalla määritellään suunniteltavan sivuston tarpeellisia ominaisuuksia ja liiketoimintamallin tuottopotentiaalia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä, eli kvantitatiivisena tutkimuksena, koska tutkimusongelma pyrittiin ratkaisemaan uuden tuotetun tiedon avulla. Tutkimusongelmaksi määriteltiin -Minkälaiset ominaisuudet osoittavat kysyntää catering- palvelusivustolle, jotta jatkotutkimusten tarve voidaan osoittaa? Tutkimus toteutettiin verkon kautta kyselytutkimuksena.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinatutkimus, joka painottuu ajankohtaisen, luotettavan tiedon selvittämiseen ja uusien markkinamahdollisuuksien selvittämiseen. Kysynnän määrittelyssä ja analysoinnissa hyödynnetään Kotlerin 4-P:n mallia, jonka avulla johdetaan myös kyselytutkimuksen kysymykset. Hinnan vaikutusta kysyntään analysoitiin kysynnän lain avulla. Kyselyn tuloksia analysoidaan ristiintaulukoinnin ja riippuvuussuhteiden määrittelyn avulla.
Tutkimustuloksena pystytään osoittamaan, että catering-palvelusivustolle on kysyntää. Lisäksi määriteltiin asiat, jotka vaikuttavat kysyntään. Kolmasosa vastaajista kertoi käyttäneensä ainakin kerran catering-palveluita viimeisen vuoden aikana ja yli 30 % vastaajista tekisi tilauksensa mieluiten suoraan verkossa. Kysynnän perusteella catering-palvelusivusto olisi toteutettavissa. Jatkotutkimuksena esitetään kannattavuusanalyysiä ja kustannuslaskelmia.
Tutkielman kehittämistehtävänä on todentaa kysyntä tai kysynnän puute tutkimuksellisin menetelmin ja määritellä ne ominaisuudet, jotka vaikuttavat lisäten tai vähentäen kysyntää. Samalla määritellään suunniteltavan sivuston tarpeellisia ominaisuuksia ja liiketoimintamallin tuottopotentiaalia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä, eli kvantitatiivisena tutkimuksena, koska tutkimusongelma pyrittiin ratkaisemaan uuden tuotetun tiedon avulla. Tutkimusongelmaksi määriteltiin -Minkälaiset ominaisuudet osoittavat kysyntää catering- palvelusivustolle, jotta jatkotutkimusten tarve voidaan osoittaa? Tutkimus toteutettiin verkon kautta kyselytutkimuksena.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinatutkimus, joka painottuu ajankohtaisen, luotettavan tiedon selvittämiseen ja uusien markkinamahdollisuuksien selvittämiseen. Kysynnän määrittelyssä ja analysoinnissa hyödynnetään Kotlerin 4-P:n mallia, jonka avulla johdetaan myös kyselytutkimuksen kysymykset. Hinnan vaikutusta kysyntään analysoitiin kysynnän lain avulla. Kyselyn tuloksia analysoidaan ristiintaulukoinnin ja riippuvuussuhteiden määrittelyn avulla.
Tutkimustuloksena pystytään osoittamaan, että catering-palvelusivustolle on kysyntää. Lisäksi määriteltiin asiat, jotka vaikuttavat kysyntään. Kolmasosa vastaajista kertoi käyttäneensä ainakin kerran catering-palveluita viimeisen vuoden aikana ja yli 30 % vastaajista tekisi tilauksensa mieluiten suoraan verkossa. Kysynnän perusteella catering-palvelusivusto olisi toteutettavissa. Jatkotutkimuksena esitetään kannattavuusanalyysiä ja kustannuslaskelmia.