Työkaluja työrauhan ylläpitämiseen ala-asteikäisten soiton ryhmätunnilla
Aarnio, Taru (2012)
Aarnio, Taru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188744
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkasteltu työrauhan ilmiötä ja tuotu esiin siihen vaikuttavia tekijöitä. Työn lähestymistapa on sellonsoiton opettajan koulutustausta ja työkokemus sellonsoiton ryhmäopettajana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisuja soiton pienryhmissä ilmeneville työrauhaongelmille. Tarkoituksena oli lisätä opettajan omaa ammatillista osaamista tilanteessa, jossa soittoryhmän työrauhahäiriöt haittasivat oppimista ja opettamista.
Opettaja on kirjoittaessaan pyrkinyt toimimaan oman työnsä tutkijana ja kehittämään omaa osaamistaan ryhmän hallinnassa ja työrauhan luomisessa soiton ryhmätunnille teorian, reflektion ja haastattelun avulla. Työn teoriapohja on hankittu työrauhaongelmia, ryhmäilmiöitä ja vuorovaikutusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tarkoituksena oli kartoittaa erilaisia keinoja ylläpitää ja luoda työrauhaa soiton ryhmätunneille.
Työ koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa esitellään ja kuvataan työn taustatekijöitä ja koottua tietoperustaa työn aiheista. Toisessa osassa kuvataan työn tuloksia ja käytännön ratkaisuja. Työn tuloksia ei kuitenkaan testata eikä käsitellä tämän opinnäytetyön puitteissa, vaan se tehdään seuraavassa vaiheessa.
Työn tutkimusote on laadullinen ja siinä on aineksia sekä tapaustutkimuksesta että toimintatutkimuksesta. Työssä kuvataan ryhmässä toimimista ja ryhmässä oppimista. Lisäksi pohditaan motivaation, oppimisympäristön ja opettajan merkitystä työrauhan luomisessa.
Työn tuloksena löytyi työkaluja työrauhan luomiseen soiton pienryhmätunnille. Työrauha on kuitenkin sidoksissa moniin asioihin, jotka liittyvät opetustilanteeseen, eikä yksinkertaisia vastauksia työrauhaongelmien ratkaisemiseksi ole. Kirjallisuuden tutkiminen antoi kuitenkin välineitä erilaisten työrauhaa tukevien keinojen kokeilemiseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää ryhmäopetuksen parissa työskentelevät opettajat, jotka toivovat saavansa lisää ryhmänhallintavalmiuksia opetustyöhönsä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisuja soiton pienryhmissä ilmeneville työrauhaongelmille. Tarkoituksena oli lisätä opettajan omaa ammatillista osaamista tilanteessa, jossa soittoryhmän työrauhahäiriöt haittasivat oppimista ja opettamista.
Opettaja on kirjoittaessaan pyrkinyt toimimaan oman työnsä tutkijana ja kehittämään omaa osaamistaan ryhmän hallinnassa ja työrauhan luomisessa soiton ryhmätunnille teorian, reflektion ja haastattelun avulla. Työn teoriapohja on hankittu työrauhaongelmia, ryhmäilmiöitä ja vuorovaikutusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tarkoituksena oli kartoittaa erilaisia keinoja ylläpitää ja luoda työrauhaa soiton ryhmätunneille.
Työ koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa esitellään ja kuvataan työn taustatekijöitä ja koottua tietoperustaa työn aiheista. Toisessa osassa kuvataan työn tuloksia ja käytännön ratkaisuja. Työn tuloksia ei kuitenkaan testata eikä käsitellä tämän opinnäytetyön puitteissa, vaan se tehdään seuraavassa vaiheessa.
Työn tutkimusote on laadullinen ja siinä on aineksia sekä tapaustutkimuksesta että toimintatutkimuksesta. Työssä kuvataan ryhmässä toimimista ja ryhmässä oppimista. Lisäksi pohditaan motivaation, oppimisympäristön ja opettajan merkitystä työrauhan luomisessa.
Työn tuloksena löytyi työkaluja työrauhan luomiseen soiton pienryhmätunnille. Työrauha on kuitenkin sidoksissa moniin asioihin, jotka liittyvät opetustilanteeseen, eikä yksinkertaisia vastauksia työrauhaongelmien ratkaisemiseksi ole. Kirjallisuuden tutkiminen antoi kuitenkin välineitä erilaisten työrauhaa tukevien keinojen kokeilemiseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää ryhmäopetuksen parissa työskentelevät opettajat, jotka toivovat saavansa lisää ryhmänhallintavalmiuksia opetustyöhönsä.