Facebookin hyödyntäminen koripalloseurojen viestinnässä
Siven, Kim (2012)
Siven, Kim
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219127
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Facebookin roolia koripalloseurojen viestinnässä. Facebook ja koripallo ovat molemmat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median hyötyihin yritykselle sekä asiakkaalle. Opinnäytetyö tehtiin syksyn 2011 ja kevään 2012 välisenä aikana.
Työn tarkoitus on tutkia käyttävätkö seurat Facebookia ja millä tavoin ne ovat yhteydessä kuluttajiin. Lisäksi selvitetään käyttävätkö koripalloseurat koko Facebookin kapasiteettia markkinoimiseen ja mitkä ovat seurojen tavoitteet Facebookin käytöstä tulevaisuudessa. Tutkimus rajattiin suomalaisiin koripalloseuroihin.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen sisältyy teoria osuus sekä empiirinen osuus. Teoriaosuus koostuu kolmesta eri aihealueesta: digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä Facebookista. Empiirisessä osuudessa esitellään tulokset eri teemoissa sekä pohditaan tuloksia. Teemat ovat Facebookin käytön syyt, käyttötavat, käytön aktiivisuus, sivujen vastuuhenkilöt sekä Facebookin käytön tulevaisuus seuroissa.
Tutkimus toteutettiin haastattelulla sekä sähköpostikyselyillä. Osallistuneet seurat ovat juniorijoukkueita ja naisten sekä miesten pääsarja- ja divisioonajoukkueita. Tutkimuksessa haastateltiin yhtä seuraa ja seitsemän seuraa vastasi sähköpostikyselyihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että koripalloseurat käyttävät Facebookia apuna viestinnässään, mutta eivät läheskään koko sen kapasiteettia. Seurojen edustajat ymmärsivät kuitenkin Facebookin tärkeän merkityksen tulevaisuudessa.
Työn tarkoitus on tutkia käyttävätkö seurat Facebookia ja millä tavoin ne ovat yhteydessä kuluttajiin. Lisäksi selvitetään käyttävätkö koripalloseurat koko Facebookin kapasiteettia markkinoimiseen ja mitkä ovat seurojen tavoitteet Facebookin käytöstä tulevaisuudessa. Tutkimus rajattiin suomalaisiin koripalloseuroihin.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen sisältyy teoria osuus sekä empiirinen osuus. Teoriaosuus koostuu kolmesta eri aihealueesta: digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä Facebookista. Empiirisessä osuudessa esitellään tulokset eri teemoissa sekä pohditaan tuloksia. Teemat ovat Facebookin käytön syyt, käyttötavat, käytön aktiivisuus, sivujen vastuuhenkilöt sekä Facebookin käytön tulevaisuus seuroissa.
Tutkimus toteutettiin haastattelulla sekä sähköpostikyselyillä. Osallistuneet seurat ovat juniorijoukkueita ja naisten sekä miesten pääsarja- ja divisioonajoukkueita. Tutkimuksessa haastateltiin yhtä seuraa ja seitsemän seuraa vastasi sähköpostikyselyihin.
Tutkimustulokset osoittivat, että koripalloseurat käyttävät Facebookia apuna viestinnässään, mutta eivät läheskään koko sen kapasiteettia. Seurojen edustajat ymmärsivät kuitenkin Facebookin tärkeän merkityksen tulevaisuudessa.