Eihän "leikkitäti" voi väsyä, vai voiko? : Käytännön olosuhteet ja työstä aiheutuva stressi musiikkileikkikoulunopettajan työssä
Busk, Vilma (2012)
Busk, Vilma
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259907
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkileikkikoulunopettajan työtä ja sen haasteita. Keskiössä ovat työn käytännön olosuhteet ja työstä aiheutuva stressi. Opinnäytetyötäni varten tein kyselytutkimuksen, jonka toteutin Internet-kyselynä Facebookissa, Muskari-ideoita-sivustolla. Kyselyyn vastasi 48 musiikkileikkikoulunopettajaa, joilla oli vaihteleva määrä kokemusta ja jotka olivat iältään 21—50-vuotiaita.
Vastaajien taustatietojen lisäksi kartoitin mahdollisimman monipuolisesti erilaisia työhön liittyviä seikkoja, kuten esimerkiksi opetustiloja, sosiaalista työympäristöä, tuntien suunnittelua, työn fyysistä rasittavuutta ja työuupumista. Kysyin myös palkasta ja työstä saadusta palautteesta.
Tutkimukseni tuloksena voin todeta, että musiikkileikkikoulunopettajan työn käytännön olosuhteet eivät suinkaan ole samanlaisia kaikilla, vaan vaihtelevat esimerkiksi paikkakunnittain. Ihmiset kokevat samanlaiset olosuhteet eri tavoin. Huonoimmillaan työolosuhteet voivat olla sellaiset, joissa 22 vuotta alalla työskennellyt musiikkileikkikoulunopettaja toimii puutteellisissa tiloissa, ei saa tukea työnantajalta, kokee iltatyön rasittavana, ei pysty erottamaan työtä vapaa-ajastaan, ei ole tyytyväinen palkkaan, ei saa matkakorvauksia eikä myöskään viihdy työssään. Parhaimmillaan musiikkileikkikoulunopettaja on yli kymmenen vuoden opetuskokemuksesta huolimatta tyytyväinen tiloihin, ei tunne itseään yksinäiseksi, on paljon tukea saava ja iltatyössä viihtyvä ihminen, joka ei ole koskaan tuntenut uupumisen merkkejä.
Stressin näkökulmasta tarkasteltuna musiikkileikkikoulunopettajan työssä on paljon asioita, jotka ovat haastavia. Työ ei ole valmis paketti, vaan pienistä paloista koostuva palapeli, jonka tekijä itse kokoaa.
Avainsanat: Varhaisiän musiikkikasvatus, musiikkileikkikoulunopettajan työ, työstressi
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkileikkikoulunopettajan työtä ja sen haasteita. Keskiössä ovat työn käytännön olosuhteet ja työstä aiheutuva stressi. Opinnäytetyötäni varten tein kyselytutkimuksen, jonka toteutin Internet-kyselynä Facebookissa, Muskari-ideoita-sivustolla. Kyselyyn vastasi 48 musiikkileikkikoulunopettajaa, joilla oli vaihteleva määrä kokemusta ja jotka olivat iältään 21—50-vuotiaita.
Vastaajien taustatietojen lisäksi kartoitin mahdollisimman monipuolisesti erilaisia työhön liittyviä seikkoja, kuten esimerkiksi opetustiloja, sosiaalista työympäristöä, tuntien suunnittelua, työn fyysistä rasittavuutta ja työuupumista. Kysyin myös palkasta ja työstä saadusta palautteesta.
Tutkimukseni tuloksena voin todeta, että musiikkileikkikoulunopettajan työn käytännön olosuhteet eivät suinkaan ole samanlaisia kaikilla, vaan vaihtelevat esimerkiksi paikkakunnittain. Ihmiset kokevat samanlaiset olosuhteet eri tavoin. Huonoimmillaan työolosuhteet voivat olla sellaiset, joissa 22 vuotta alalla työskennellyt musiikkileikkikoulunopettaja toimii puutteellisissa tiloissa, ei saa tukea työnantajalta, kokee iltatyön rasittavana, ei pysty erottamaan työtä vapaa-ajastaan, ei ole tyytyväinen palkkaan, ei saa matkakorvauksia eikä myöskään viihdy työssään. Parhaimmillaan musiikkileikkikoulunopettaja on yli kymmenen vuoden opetuskokemuksesta huolimatta tyytyväinen tiloihin, ei tunne itseään yksinäiseksi, on paljon tukea saava ja iltatyössä viihtyvä ihminen, joka ei ole koskaan tuntenut uupumisen merkkejä.
Stressin näkökulmasta tarkasteltuna musiikkileikkikoulunopettajan työssä on paljon asioita, jotka ovat haastavia. Työ ei ole valmis paketti, vaan pienistä paloista koostuva palapeli, jonka tekijä itse kokoaa.
Avainsanat: Varhaisiän musiikkikasvatus, musiikkileikkikoulunopettajan työ, työstressi