Sydänpotilaan saumaton hoitopolku : Pärjäin tiennäyttäjänä
Karstila, Kaisu; Jääskelä, Salme (2012)
Karstila, Kaisu
Jääskelä, Salme
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229284
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Jääskelä Salme, Karstila Kaisu
Sydänpotilaan saumaton hoitopolku - Pärjäin tiennäyttäjänä
Vuosi 2012 Sivumäärä 70
Tämä opinnäytetyö on osa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamaa Pumppu-hanketta, jonka teemoja ovat saumaton hoitopolku, tietotekniset apuvälineet ja potilaiden valtaistaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sydänpotilaiden kokemuksia tietoteknisten apuvälineiden käytöstä sekä heidän valmiuksiaan ja halukkuuttaan käyttää näitä apuvälineitä saumattoman hoitopolun eri vaiheissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Pärjäin-navigaattorin käyttömahdollisuuksista sydänhoitopolun eri vaiheissa sekä pohtia Pärjäimen soveltuvuutta sydänhoitopolun tueksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostui sydänhoitopolun ja hyvinvointiteknologian kuvaamisesta sekä hyvinvointiteknologian käyttäjäkokemuksista, valmiuksista ja halukkuudesta käyttää hyvinvointiteknologiaa apuna arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin sydänpotilaiden teemahaastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin ja tiivistettiin tuloksiksi laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan sydänpotilaat, jotka käyttivät tietokonetta ja nettiä, suhtautuivat myönteisesti Pärjäimen käyttöön. Nettiosaamattommat eivät puolestaan olleet halukkaita käyttämään Pärjäintä ja kokivat netin käytön opettelun liian vaikeaksi. Nettiosaamattomat toivat esille toiveen Pärjäimen tuomisesta jo tuttuihin käyttöympäristöihin, kuten televisioon.
Yhteenvetona Pärjäimen käyttömahdollisuuksista sydänhoitopolun eri vaiheissa haastateltavat toivoivat sen toimivan yleisenä tietopankkina, jossa kaikki tieto olisi yhdessä ja samassa paikassa sekä apuna hoitopolun etukäteissuunnittelussa kotiutumisen yhteydessä. Muita toivottuja toimintoja olivat avun hälytys ja ajanvaraukset sekä linkit palveluntuottajille.
Haastateltujen sydänpotilaiden mukaan hoitopolun saumattomuutta heikensivät hoidon pirstaleisuus alati vaihtuvine toimijoineen sekä puutteellinen tiedonsaanti omasta tilastaan hoitopolun eri vaiheissa. Suora kontakti hoitohenkilöstöön todettiin tärkeäksi hoitopolun kaikissa vaiheissa sekä ennen leikkausta että kotona toipumisvaiheessa.
Kehittämiskohteena voisi ajatella Pärjäimen käyttömahdollisuuksia televisiossa. Digi-TV:n uudet palvelumahdollisuudet ja TV tuttuna käyttöympäristönä voisi saavuttaa potilaita, jotka eivät muuten osaa käyttää tietokonetta ja nettiä. Siten Pärjäin yhdistettynä digi-TV:hen voisi laajentaa Pärjäimen tarjoaman hyvinvoinnin tuen piirissä olevien sydänpotilaiden määrää. Hoitopolkua ja sen saumattomuutta voisi edelleen kehittää siten, että eri toimijoiden välistä tiedonkulkua parannettaisiin ja siten myös potilaan tiedonsaanti helpottuisi ja tiedon laatu paranisi.
Asiasanat: sydänhoitopolku, hyvinvointiteknologia, käyttäjäkokemus, valmiudet, halukkuus.
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Jääskelä Salme, Karstila Kaisu
Sydänpotilaan saumaton hoitopolku - Pärjäin tiennäyttäjänä
Vuosi 2012 Sivumäärä 70
Tämä opinnäytetyö on osa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamaa Pumppu-hanketta, jonka teemoja ovat saumaton hoitopolku, tietotekniset apuvälineet ja potilaiden valtaistaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sydänpotilaiden kokemuksia tietoteknisten apuvälineiden käytöstä sekä heidän valmiuksiaan ja halukkuuttaan käyttää näitä apuvälineitä saumattoman hoitopolun eri vaiheissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Pärjäin-navigaattorin käyttömahdollisuuksista sydänhoitopolun eri vaiheissa sekä pohtia Pärjäimen soveltuvuutta sydänhoitopolun tueksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostui sydänhoitopolun ja hyvinvointiteknologian kuvaamisesta sekä hyvinvointiteknologian käyttäjäkokemuksista, valmiuksista ja halukkuudesta käyttää hyvinvointiteknologiaa apuna arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin sydänpotilaiden teemahaastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin ja tiivistettiin tuloksiksi laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan sydänpotilaat, jotka käyttivät tietokonetta ja nettiä, suhtautuivat myönteisesti Pärjäimen käyttöön. Nettiosaamattommat eivät puolestaan olleet halukkaita käyttämään Pärjäintä ja kokivat netin käytön opettelun liian vaikeaksi. Nettiosaamattomat toivat esille toiveen Pärjäimen tuomisesta jo tuttuihin käyttöympäristöihin, kuten televisioon.
Yhteenvetona Pärjäimen käyttömahdollisuuksista sydänhoitopolun eri vaiheissa haastateltavat toivoivat sen toimivan yleisenä tietopankkina, jossa kaikki tieto olisi yhdessä ja samassa paikassa sekä apuna hoitopolun etukäteissuunnittelussa kotiutumisen yhteydessä. Muita toivottuja toimintoja olivat avun hälytys ja ajanvaraukset sekä linkit palveluntuottajille.
Haastateltujen sydänpotilaiden mukaan hoitopolun saumattomuutta heikensivät hoidon pirstaleisuus alati vaihtuvine toimijoineen sekä puutteellinen tiedonsaanti omasta tilastaan hoitopolun eri vaiheissa. Suora kontakti hoitohenkilöstöön todettiin tärkeäksi hoitopolun kaikissa vaiheissa sekä ennen leikkausta että kotona toipumisvaiheessa.
Kehittämiskohteena voisi ajatella Pärjäimen käyttömahdollisuuksia televisiossa. Digi-TV:n uudet palvelumahdollisuudet ja TV tuttuna käyttöympäristönä voisi saavuttaa potilaita, jotka eivät muuten osaa käyttää tietokonetta ja nettiä. Siten Pärjäin yhdistettynä digi-TV:hen voisi laajentaa Pärjäimen tarjoaman hyvinvoinnin tuen piirissä olevien sydänpotilaiden määrää. Hoitopolkua ja sen saumattomuutta voisi edelleen kehittää siten, että eri toimijoiden välistä tiedonkulkua parannettaisiin ja siten myös potilaan tiedonsaanti helpottuisi ja tiedon laatu paranisi.
Asiasanat: sydänhoitopolku, hyvinvointiteknologia, käyttäjäkokemus, valmiudet, halukkuus.