Digitaalinen markkinointi : Testissä verkkokaupan mainonnan keinot
Hietamäki, Marjo (2012)
Hietamäki, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010641
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kolmen eri markkinointikeinon toteuttamista ja toimivuutta verkkokaupan markkinoinnissa. Toimeksiantajana on moottoripyörien, skoottereiden ja mopojen osiin keskittynyt verkkokauppa, joka halusi saada selville Facebookin, Google AdWords:n ja sähköpostin hyötyjä markkinoinnissaan. Työn toivottiin antavan myös vastauksia, mitä näistä kannattaa hyödyntää eniten verkkokaupan markkinoinnissa.
Tutkimus tehtiin neljän viikon aikana käyttäen kolmea kanavaa samanaikaisesti eli Googlen tekstilinkki -mainoksia, Facebook–mainoksia ja sähköposti -mainoksia. Tarkoituksena oli käyttää tuloksien saamiseen alennuskoodeja. Koodit tehtiin verkkokaupan hallintasivujen kautta. Jokaiselle markkinointikeinolle oli erilainen alennuskoodi. Alennuskoodien tarkoitus oli antaa tietoa siitä, mistä markkinointikanavasta tilauksia on tullut. Asiakkaat eivät kuitenkaan käyttäneet tilauksissa alennuskoodeja ja sen vuoksi koodeilla ei pystytty seuraamaan näiden markkinointikanavien hyötyjä. Tuloksien analysoinnissa käytettiin näin ollen ainoastaan Google Analytics:n palvelua, josta saatiin selville monenlaisia asioita, joita pystyi hyödyntämään työssä. Näitä asioita olivat esimerkiksi kävijöiden määrä, myynnin tehokkuus ja reitit, jota kautta asiakkaat olivat kauppaan tulleet.
Tämän opinnäytetyön avulla selvisi, että Googlea kannattaa hyödyntää jatkossa eniten. Googlen kautta asiakkaita tuli tilastojen mukaan eniten verkkokaupan sivuille. Sähköpostimarkkinoinnin hyödyllisyyttä ei tämän työn aikana pystytty varmistamaan. mutta sen todettiin olevan jatkossa hyvä paikka lähettää uutiskirjeitä asiakkaille. Facebookin hyödyllisyys jäi vähäiseksi. Sen kuitenkin todettiin olevan kehityskelpoinen markkinointikanava verkkokaupalle. Jatkossa Facebookin käyttö kannattaa suunnitella tarkemmin, jotta asiakkaat saataisiin keskustelemaan asioista enemmän yrityksen Facebook -sivuilla.
Tutkimus tehtiin neljän viikon aikana käyttäen kolmea kanavaa samanaikaisesti eli Googlen tekstilinkki -mainoksia, Facebook–mainoksia ja sähköposti -mainoksia. Tarkoituksena oli käyttää tuloksien saamiseen alennuskoodeja. Koodit tehtiin verkkokaupan hallintasivujen kautta. Jokaiselle markkinointikeinolle oli erilainen alennuskoodi. Alennuskoodien tarkoitus oli antaa tietoa siitä, mistä markkinointikanavasta tilauksia on tullut. Asiakkaat eivät kuitenkaan käyttäneet tilauksissa alennuskoodeja ja sen vuoksi koodeilla ei pystytty seuraamaan näiden markkinointikanavien hyötyjä. Tuloksien analysoinnissa käytettiin näin ollen ainoastaan Google Analytics:n palvelua, josta saatiin selville monenlaisia asioita, joita pystyi hyödyntämään työssä. Näitä asioita olivat esimerkiksi kävijöiden määrä, myynnin tehokkuus ja reitit, jota kautta asiakkaat olivat kauppaan tulleet.
Tämän opinnäytetyön avulla selvisi, että Googlea kannattaa hyödyntää jatkossa eniten. Googlen kautta asiakkaita tuli tilastojen mukaan eniten verkkokaupan sivuille. Sähköpostimarkkinoinnin hyödyllisyyttä ei tämän työn aikana pystytty varmistamaan. mutta sen todettiin olevan jatkossa hyvä paikka lähettää uutiskirjeitä asiakkaille. Facebookin hyödyllisyys jäi vähäiseksi. Sen kuitenkin todettiin olevan kehityskelpoinen markkinointikanava verkkokaupalle. Jatkossa Facebookin käyttö kannattaa suunnitella tarkemmin, jotta asiakkaat saataisiin keskustelemaan asioista enemmän yrityksen Facebook -sivuilla.