DOWN–LAPSEN ITSENÄISEN RUOKAILUN HAASTEET JA TUKEMINEN : Opaskirjanen Down–lasten vanhemmille ja heidän kanssaan työskenteleville
Mehto, Noora (2012)
Mehto, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611810
Tiivistelmä
Lapsilla, joilla on Downin oireyhtymä, tavataan usein haasteita itsenäisen ruokailun kehityksessä. Opinnäytetyö tarjoaa kuvauksen haasteista ja keinoja niistä selviämiseen. Opinnäytetyö on kaksiosainen; se sisältää raportin ja liitteenä olevan opaskirjasen.
Raporttiosuudessa perehdytään Downin oireyhtymään ja sen vaikutuksiin lapsen kehitykselle sekä toimintaterapian näkökulmaan ihmisen toiminnallisuudesta. Raporttiosuus rakentuu toimintaterapian The Model of Person, Environment and Occupation eli PEO – mallin mukaisesti. Opinnäytetyön toisessa osassa, liitteenä olevassa opaskirjasessa, kuvaillaan Down–lapsen itsenäisessä ruokailussa mahdollisesti ilmeneviä haasteita ja keinoja, joilla vanhemmat sekä muut lasten kanssa työskentelevät voivat tukea lapsen itsenäistä ruokailua.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen raportointiosuudessa on hyödynnetty tutkimuksellisia menetelmiä. Aineiston keräämisessä on käytetty teemahaastattelu- ja kyselymenetelmiä. Aineisto kerättiin Down–lapsen vanhemmilta, sekä fysioterapeutilta, jolla on kokemusta kehitysvammaisten lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyöhön on otettu mukaan myös perheen merkitys lapsen ruokailun ja sitä kautta hyvinvoinnin kannalta. Perheiden hyvinvointi ja terveyden edistäminen on Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan strateginen painoala.
Opinnäytetyön tavoitteena olleen selvityksen tuloksena syntynyt opaskirjanen sisältää konkreettista tietoa haasteista, joita lapsen itsenäisen ruokailun kehittymisessä voi ilmetä sekä erilaisista keinoista, joilla voidaan tukea ja edistää lapsen itsenäisen ruokailun kehittymistä. Opaskirjanen on tarkoitettu vanhemmille, lasten parissa työskenteleville sekä muille Downin oireyhtymästä ja lapsen itsenäisestä ruokailusta kiinnostuneille.
Raporttiosuudessa perehdytään Downin oireyhtymään ja sen vaikutuksiin lapsen kehitykselle sekä toimintaterapian näkökulmaan ihmisen toiminnallisuudesta. Raporttiosuus rakentuu toimintaterapian The Model of Person, Environment and Occupation eli PEO – mallin mukaisesti. Opinnäytetyön toisessa osassa, liitteenä olevassa opaskirjasessa, kuvaillaan Down–lapsen itsenäisessä ruokailussa mahdollisesti ilmeneviä haasteita ja keinoja, joilla vanhemmat sekä muut lasten kanssa työskentelevät voivat tukea lapsen itsenäistä ruokailua.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen raportointiosuudessa on hyödynnetty tutkimuksellisia menetelmiä. Aineiston keräämisessä on käytetty teemahaastattelu- ja kyselymenetelmiä. Aineisto kerättiin Down–lapsen vanhemmilta, sekä fysioterapeutilta, jolla on kokemusta kehitysvammaisten lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyöhön on otettu mukaan myös perheen merkitys lapsen ruokailun ja sitä kautta hyvinvoinnin kannalta. Perheiden hyvinvointi ja terveyden edistäminen on Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan strateginen painoala.
Opinnäytetyön tavoitteena olleen selvityksen tuloksena syntynyt opaskirjanen sisältää konkreettista tietoa haasteista, joita lapsen itsenäisen ruokailun kehittymisessä voi ilmetä sekä erilaisista keinoista, joilla voidaan tukea ja edistää lapsen itsenäisen ruokailun kehittymistä. Opaskirjanen on tarkoitettu vanhemmille, lasten parissa työskenteleville sekä muille Downin oireyhtymästä ja lapsen itsenäisestä ruokailusta kiinnostuneille.