Äijä-leiri : Nuorten aikuisten miesten leiri
Ojala, Mikko; Närhi, Antti (2009)
Ojala, Mikko
Närhi, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195627
Tiivistelmä
Närhi, Antti & Ojala, Mikko. Äijäleiri- Leiri nuorille aikuisille miehille Jämsän seurakunnassa. Pieksämäki, syksy 2009, 33s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Järjestimme nuorille aikuisille miehille suunnatun toimintaan painottavan leirin. Leirin oppitunneilla keskityimme miehuuteen ja sen eri osa-alueisiin, kuten häpeään, menestykseen ja itsetuntoon. Hankkeemme tarkoituksena oli järjestää toimintaa sellaiselle ryhmälle, jolle ei seurakunnassa ole omaa toimintaa. Työmme teoria pohjana toimii seikkailupedagogiikka ja elämyskasvatus. Seikkailupedagogiikka on pedagogiikan laji, jonka mukaan ihminen oppii parhaiten tekemällä ja olemalla aktiivinen toimija.
Seikkailuksi voidaan määrittää mikä tahansa kokemus, joka johtaa epävarmaan lopputulokseen. Seikkailu on enemmänkin mielenlaatu: se on sisäisesti motivoiva ja vapaasti valittava. Konfliktien tarkoituksena on synnyttää yksilössä uusia kykyjä ja valmiuksia. Ihmisen kehitys jatkuu kaikkien elämänvaiheiden läpi lapsuudesta vanhuuteen ja hän itse ohjaa aktiivisesti kehitystään ympäristön vaikutusten keskellä. Myös uskonnollisuus kehittyy. Karkeasti jaoteltuna uskonnollisuudesta löytyvät kognitiiviset ja elämykselliset tekijät.
Asiasanat: Seikkailupedagogiikka, vertaistuki, miehuus, nuori aikuinen, uskonnollinen kehitys, leiritoiminta
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Järjestimme nuorille aikuisille miehille suunnatun toimintaan painottavan leirin. Leirin oppitunneilla keskityimme miehuuteen ja sen eri osa-alueisiin, kuten häpeään, menestykseen ja itsetuntoon. Hankkeemme tarkoituksena oli järjestää toimintaa sellaiselle ryhmälle, jolle ei seurakunnassa ole omaa toimintaa. Työmme teoria pohjana toimii seikkailupedagogiikka ja elämyskasvatus. Seikkailupedagogiikka on pedagogiikan laji, jonka mukaan ihminen oppii parhaiten tekemällä ja olemalla aktiivinen toimija.
Seikkailuksi voidaan määrittää mikä tahansa kokemus, joka johtaa epävarmaan lopputulokseen. Seikkailu on enemmänkin mielenlaatu: se on sisäisesti motivoiva ja vapaasti valittava. Konfliktien tarkoituksena on synnyttää yksilössä uusia kykyjä ja valmiuksia. Ihmisen kehitys jatkuu kaikkien elämänvaiheiden läpi lapsuudesta vanhuuteen ja hän itse ohjaa aktiivisesti kehitystään ympäristön vaikutusten keskellä. Myös uskonnollisuus kehittyy. Karkeasti jaoteltuna uskonnollisuudesta löytyvät kognitiiviset ja elämykselliset tekijät.
Asiasanat: Seikkailupedagogiikka, vertaistuki, miehuus, nuori aikuinen, uskonnollinen kehitys, leiritoiminta