Etäkuntoutusosaaminen vahvaksi toimintaterapiaan - Videomateriaalin kehittäminen Tutoris Oy:ssä.
Rissanen, Johanna (2021)
Rissanen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153350
Tiivistelmä
Etäkuntoutus on ajankohtainen kuntoutuspalvelujen kehittämisen kohde osana kuntoutuspalvelujen uudistamista. Toimintaterapiapalvelujen tarjoaminen etänä edistää toimintaterapian saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Etätoimintaterapia on kuitenkin palvelumuotona vielä uusi ja siksi toimintaterapiassa tarvitaan osaamisen edistämistä etätoimintaterapiapalveluiden kehittämiseksi. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla Tutoris Oy:n toimintaterapeuttien kokemuksia etäkuntoutuksen toteuttamisesta. Tavoitteena oli kehittää etäkuntoutusta toimintaterapiassa tuottamalla sähköistä materiaalia Tutoris Oy:n VerkkoOsaamoon. Pitkän aikavälin tavoitteena on vahvistaa toimintaterapeuttien etäkuntoutusosaamista sekä edistää etätoimintaterapiaa osana terapiapalveluita. Kehittämistyön menetelmänä oli konstruktiivinen tutkimus, jossa kyselyn avulla kuvailtiin toimintaterapeuttien (n=15) kokemia hyviä käytänteitä, haasteita ja tuen tarpeita etäkuntoutuksen toteuttamisessa konstruktion kehittämiseksi. Kysely sisälsi avoimia ja strukturoituja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin avointen kysymysten osalta sisällönanalyysilla, strukturoitujen kysymysten osalta käytettiin kuvailevia analyyseja.
Tulosten perusteella toimintaterapeuttien kokemat hyvät käytänteet, haasteet ja tuen tarpeet etätoimintaterapian toteuttamisessa liittyivät etäkuntoutusosaamisen edistämisen mahdollisuuksiin, työssä tukemiseen, toimintaterapiamenetelmien soveltamiseen etäkuntoutuksessa sekä etätoimintaterapian työvälineisiin. Työn resurssit ilmaisevat työlle mahdollistettuja työyhteisössä käytössä olevia voimavaroja. Hyvin resursoidussa työssä on riittävästi mahdollisuuksia valmistautua uuteen toimintatapaan ja kehittää osaamista työyhteisössä yhdessä. Keskeisimmät tuen tarpeet olivat esimerkit etätoimintaterapian toteuttamisesta, tarpeelliset työvälineet etätoimintaterapian toteuttamiseen, etäkuntoutusosaamisen vahvistaminen työyhteisöä hyödyntämällä, teknologisen osaamisen vahvistaminen sekä selkeät ohjeet ja tuki etätoimintaterapian toteuttamiseen.
Tulosten pohjalta konstruktiona kehitettiin videomateriaali VerkkoOsaamoon, joka tarjoaa tukea etätoimintaterapian toteuttamisessa. Materiaalin avulla on mahdollista lisätä toimintaterapeuttien tietoutta etätoimintaterapian toteuttamisesta ja näin madaltaa kynnystä aloittaa ja toteuttaa etätoimintaterapiaa. Tarpeina tulevassa on kehittää etätoimintaterapiaan kohdennettua koulutusta, etätoimintaterapiaan soveltuvia terapiamateriaaleja sekä yhteisiä toimintatapoja kollegiaaliseen osaamisen jakamiseen toimintaterapeuttien etäkuntoutusosaamisen tukemiseksi.
Asiasanat: etäkuntoutus, laadullinen tutkimus, osaaminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintaterapia.
Tulosten perusteella toimintaterapeuttien kokemat hyvät käytänteet, haasteet ja tuen tarpeet etätoimintaterapian toteuttamisessa liittyivät etäkuntoutusosaamisen edistämisen mahdollisuuksiin, työssä tukemiseen, toimintaterapiamenetelmien soveltamiseen etäkuntoutuksessa sekä etätoimintaterapian työvälineisiin. Työn resurssit ilmaisevat työlle mahdollistettuja työyhteisössä käytössä olevia voimavaroja. Hyvin resursoidussa työssä on riittävästi mahdollisuuksia valmistautua uuteen toimintatapaan ja kehittää osaamista työyhteisössä yhdessä. Keskeisimmät tuen tarpeet olivat esimerkit etätoimintaterapian toteuttamisesta, tarpeelliset työvälineet etätoimintaterapian toteuttamiseen, etäkuntoutusosaamisen vahvistaminen työyhteisöä hyödyntämällä, teknologisen osaamisen vahvistaminen sekä selkeät ohjeet ja tuki etätoimintaterapian toteuttamiseen.
Tulosten pohjalta konstruktiona kehitettiin videomateriaali VerkkoOsaamoon, joka tarjoaa tukea etätoimintaterapian toteuttamisessa. Materiaalin avulla on mahdollista lisätä toimintaterapeuttien tietoutta etätoimintaterapian toteuttamisesta ja näin madaltaa kynnystä aloittaa ja toteuttaa etätoimintaterapiaa. Tarpeina tulevassa on kehittää etätoimintaterapiaan kohdennettua koulutusta, etätoimintaterapiaan soveltuvia terapiamateriaaleja sekä yhteisiä toimintatapoja kollegiaaliseen osaamisen jakamiseen toimintaterapeuttien etäkuntoutusosaamisen tukemiseksi.
Asiasanat: etäkuntoutus, laadullinen tutkimus, osaaminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintaterapia.