Uudenkaupungin keskusta-alueen elinvoimaisuuden kehittäminen monikanavaisuutta hyödyntämällä
Lehmuskoski-Ali-Laurila, Laura (2021)
Lehmuskoski-Ali-Laurila, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084437
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Uudenkaupungin Yrittäjät ry:lle. Yhdistyksen tavoitteena on turvata Uudenkaupungin keskustan ja keskustan alueen kivijalkakauppojen elinvoimaisuus tuottamalla uusi digitaalinen palveluympäristö jo aiemmin tuotetun, olemassa olevan mobiiliapplikaation seuraavaksi vaiheeksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu monikanavaisuudesta ja asiakaskokemuksesta. Konkreettisena tuotoksena kerätyn aineiston pohjalta rakennettiin paikallinen verkkokauppa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin työpajaa, jossa verkkokaupan suunnitteluun osallistettiin mahdollisia verkkokaupan kauppiaiksi ryhtyviä kivijalkayrittäjiä sekä kaupungin elinkeinopalvelujen työntekijöitä. Lisäksi verkkokaupan ensimmäisen vaiheen valmistuttua toteutettiin kysely verkkokaupan asiakkaille kokemustiedon keräämiseksi. Yrittäjiä myös haasteltiin heidän valmiuksistaan toimia verkkokauppiaina. Kokonaisuutena opinnäytetyö oli prosessimaista kehittämistoimintaa.
Johtopäätöksinä todettiin muun muassa, että kivijalkayrittäjien yhteisen verkkokaupan ylläpito vaatii paljon resursseja. Tämän vuoksi on toimeksiantajan perusteltua jatkon kannalta pohtia verkkokauppaan nähden kevennetyn digitaalisen toimintaympäristön toteuttamista
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu monikanavaisuudesta ja asiakaskokemuksesta. Konkreettisena tuotoksena kerätyn aineiston pohjalta rakennettiin paikallinen verkkokauppa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin työpajaa, jossa verkkokaupan suunnitteluun osallistettiin mahdollisia verkkokaupan kauppiaiksi ryhtyviä kivijalkayrittäjiä sekä kaupungin elinkeinopalvelujen työntekijöitä. Lisäksi verkkokaupan ensimmäisen vaiheen valmistuttua toteutettiin kysely verkkokaupan asiakkaille kokemustiedon keräämiseksi. Yrittäjiä myös haasteltiin heidän valmiuksistaan toimia verkkokauppiaina. Kokonaisuutena opinnäytetyö oli prosessimaista kehittämistoimintaa.
Johtopäätöksinä todettiin muun muassa, että kivijalkayrittäjien yhteisen verkkokaupan ylläpito vaatii paljon resursseja. Tämän vuoksi on toimeksiantajan perusteltua jatkon kannalta pohtia verkkokauppaan nähden kevennetyn digitaalisen toimintaympäristön toteuttamista