Jatkuvan parantamisen mallin kehittäminen muottiteollisuudessa toimivalla konepajalla
Laine, Samppa (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laine, Samppa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296287
Tiivistelmä
Yritysten kilpailukyky on kovalla koetuksella nykyisen taloudellisen ja globaalin kilpailun vuoksi ja tästä syystä yrityksen tulee olla ajantasalla ja kokoajan valmis kehittämään toimintaansa tekemällä siitä niin laadullisesti kuin tehollisesti parempaa. Tästä syystä jatkuva parantaminen ja sen keinot on erittäin ajankohtainen kysymys ja se korostuu erittäin merkittävästi päivittäisessä toiminnassa.
Tässä työssä jatkuvan parantamisen keinoihin kohdeyrityksessä tehty tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jossa sovellettiin teoriaa useista eri lähteistä ja kehitettiin jatkuvan parantamisen malli kohdeyritykselle MFC Moldcenter. Useiden tieteellisten lähteiden lisäksi tietoa kerättiin yrityksen johdolle suunnatun kyselyn avulla. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää lähtötilannetta ja sitä, mihin muutoksia tarvittaisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu pääpiirteittäin jatkuvaan parantamiseen ja sen keinoihin sitoutuvasta aineistosta, osittain perehtyen myös ongelmanratkaisun keinoihin. Näiden lähteiden avulla selvitetään tutkimuskysymyksiin liittyviä vastauksia elementeistä liittyen jatkuvaan parantamiseen ja miten niitä kyetään hyödyntämään päivittäisessä toiminnassa.
Lähteiden avulla selviää, että jatkuvaan parantamiseen liittyy paljon eri elementtejä, keskeisimpinä asioiden ja tekemisen standardointi, yhteiseen tekemiseen sitoutuminen, asioiden huomaaminen ja korjaus, ongelmanratkaisu ja systemaattinen, yhtenäinen toiminta. Kerätyn tiedon perusteella yrityksen toimintaa kehitettiin jatkuvan parantamisen elementteihin paremmin sopivaksi. Malli saa koko yrityksen sitoutuneemmaksi ja johtaa yrityksessä tapahtuvien virheiden vähenemiseen ja laadun parantumiseen. The competitiveness of companies is being severely tested due to the current economic and global competition, and for this reason the company must be up to date and ready to develop its operations by making it better in terms of both quality and efficiency. For this reason, continuous improvement and its means is a very topical issue and is very much emphasized in day to day operations.
In this work, the research carried out in the target company on the means of continuous improvement was conducted as qualitative research. The study used a constructive research approach, applying theory from several different sources and developing a model of continuous improvement for the target company MFC Moldcenter. In addition to several scientific sources, data were collected through a survey directed at the company’s management. The purpose of the survey was to find out the starting situation and what changes would be needed.
The theoretical part of the thesis consists mainly of material committed to continuous improvement and its means, partly also getting acquainted with the means of problem solving. These sources are used to find out the answers to the research questions about the elements related to continuous improvement and how they can be utilized in daily activities.
It is clear from the sources that there are many different elements to continuous improvement, the most important being the standardization of things and doing things, the commitment to do things together, noticing and correcting things, problem solving and systematic, unified action. Based on the information gathered, the company's operations were developed to better suit the elements of continuous improvement. The model makes the whole company more committed and leads to a reduction in errors in the company and an improvement in quality.
Tässä työssä jatkuvan parantamisen keinoihin kohdeyrityksessä tehty tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jossa sovellettiin teoriaa useista eri lähteistä ja kehitettiin jatkuvan parantamisen malli kohdeyritykselle MFC Moldcenter. Useiden tieteellisten lähteiden lisäksi tietoa kerättiin yrityksen johdolle suunnatun kyselyn avulla. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää lähtötilannetta ja sitä, mihin muutoksia tarvittaisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu pääpiirteittäin jatkuvaan parantamiseen ja sen keinoihin sitoutuvasta aineistosta, osittain perehtyen myös ongelmanratkaisun keinoihin. Näiden lähteiden avulla selvitetään tutkimuskysymyksiin liittyviä vastauksia elementeistä liittyen jatkuvaan parantamiseen ja miten niitä kyetään hyödyntämään päivittäisessä toiminnassa.
Lähteiden avulla selviää, että jatkuvaan parantamiseen liittyy paljon eri elementtejä, keskeisimpinä asioiden ja tekemisen standardointi, yhteiseen tekemiseen sitoutuminen, asioiden huomaaminen ja korjaus, ongelmanratkaisu ja systemaattinen, yhtenäinen toiminta. Kerätyn tiedon perusteella yrityksen toimintaa kehitettiin jatkuvan parantamisen elementteihin paremmin sopivaksi. Malli saa koko yrityksen sitoutuneemmaksi ja johtaa yrityksessä tapahtuvien virheiden vähenemiseen ja laadun parantumiseen.
In this work, the research carried out in the target company on the means of continuous improvement was conducted as qualitative research. The study used a constructive research approach, applying theory from several different sources and developing a model of continuous improvement for the target company MFC Moldcenter. In addition to several scientific sources, data were collected through a survey directed at the company’s management. The purpose of the survey was to find out the starting situation and what changes would be needed.
The theoretical part of the thesis consists mainly of material committed to continuous improvement and its means, partly also getting acquainted with the means of problem solving. These sources are used to find out the answers to the research questions about the elements related to continuous improvement and how they can be utilized in daily activities.
It is clear from the sources that there are many different elements to continuous improvement, the most important being the standardization of things and doing things, the commitment to do things together, noticing and correcting things, problem solving and systematic, unified action. Based on the information gathered, the company's operations were developed to better suit the elements of continuous improvement. The model makes the whole company more committed and leads to a reduction in errors in the company and an improvement in quality.