Yritysbrändin merkitys rekrytointiprosessissa
Järvinen, Jitta (2021)
Järvinen, Jitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046967
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunnitellaan ja toteutetaan yritysbrändiä esiintuova rekrytointiprosessi kohdeyritykselle modernin rekrytoinnin teorian pohjalta. Työssä määritellään ensin kohdeyrityksen brändi-identiteetti. Aiheita käsitellään kohdeyrityksen omistajan näkökulmasta. Kohdeyrityksenä toimii turkulainen parturi-kampaamoliike.
Teoriaosuus esittelee yritysbrändiin ja sen roolin yritystoiminnassa, alan kirjallisuuteen nojaten. Tämän pohjalta määritetään kohdeyrityksen brändi-identiteetti. Lisäksi esitellään rekrytointiprosesseja ja tämän päivän rekrytointikanavia. Teorian pohjalta suunnitellaan ja toteutetaan kohdeyrityksen tarpeisiin sopiva, tehokas rekrytointiprosessi. Rekrytointia toteutettiin suunnitellusti kolmekymmentä päivää, jonka jälkeen sen tuomat tulokset analysoitiin ja tuloksia verrattiin aikaisempiin rekrytointiyrityksiin. Työssä käytettiin apuna monipuolisesti alan blogeja, kirjallisuutta, sekä konsultoitiin rekrytoinnin ammattilaisia.
Rekrytointi ei tarkastelujaksolla johtanut oikean henkilön löytämiseen tai sopimuksen kirjoittamiseen. Hakemuksen perusteella tulleet yhteydenotot olivat kuitenkin halutunlaisilta ihmisiltä. Brändiä esiintuova ilmoitus ei tuottanut lainkaan yhteydenottoja ”vääränlaisilta” hakijoilta, joten se tehosti rekrytointiprosessia karsimalla turhan työn määrää. Kohdeyrityksen kannattaa jatkossakin kohdistaa rekrytointinsa vain halutunlaisille ihmisille.
Teoriaosuus esittelee yritysbrändiin ja sen roolin yritystoiminnassa, alan kirjallisuuteen nojaten. Tämän pohjalta määritetään kohdeyrityksen brändi-identiteetti. Lisäksi esitellään rekrytointiprosesseja ja tämän päivän rekrytointikanavia. Teorian pohjalta suunnitellaan ja toteutetaan kohdeyrityksen tarpeisiin sopiva, tehokas rekrytointiprosessi. Rekrytointia toteutettiin suunnitellusti kolmekymmentä päivää, jonka jälkeen sen tuomat tulokset analysoitiin ja tuloksia verrattiin aikaisempiin rekrytointiyrityksiin. Työssä käytettiin apuna monipuolisesti alan blogeja, kirjallisuutta, sekä konsultoitiin rekrytoinnin ammattilaisia.
Rekrytointi ei tarkastelujaksolla johtanut oikean henkilön löytämiseen tai sopimuksen kirjoittamiseen. Hakemuksen perusteella tulleet yhteydenotot olivat kuitenkin halutunlaisilta ihmisiltä. Brändiä esiintuova ilmoitus ei tuottanut lainkaan yhteydenottoja ”vääränlaisilta” hakijoilta, joten se tehosti rekrytointiprosessia karsimalla turhan työn määrää. Kohdeyrityksen kannattaa jatkossakin kohdistaa rekrytointinsa vain halutunlaisille ihmisille.