Koulun ja lastensuojelun ammattilaisten toiminta kouluun kiinnittymättömien lastensuojelun avohuollon asiakkaiden kanssa
Ahola, Sarah; Nordling, Niina (2021)
Ahola, Sarah
Nordling, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611277
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lastensuojelun avohuollon ja koulun ammattilaisten toimintaa kouluun kiinnittymättömien oppilaiden kanssa Satakunnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka kohdennettiin Satakunnan alueen rehtoreille, koulun johtajille, kuraattoreille ja lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöille. Tavoitteena oli tutkia mistä kouluun kiinnittymättömyys johtuu, sekä milloin ja miten siihen puututaan.
Opinnäytetyö tehtiin Satakunnan lastensuojelun kehittämisyksikölle TOP-hanketta varten. TOP-hankkeessa on Satakunnan lisäksi mukana Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen maakunnat.
Tulosten mukaan poissaoloihin puuttuminen on hyvin tapauskohtaista ja eri ammattilaisten huoli poissaoloista herää erilaisista syistä ja erilaisissa vaiheissa. Myös poissaoloihin puuttumiseen on olemassa erilaisia toimintatapoja ja menetelmiä, eikä valtakunnallista, yhteistä toimintatapaa ole luotu. Tulosten mukaan jokaisessa Satakunnan koulussa pyritään vaikuttamaan kouluun kiinnittymättömyyteen. Vastausten perusteella tyypillisin syy poissaololle on sekaisin oleva vuorokausirytmi.
Opinnäytetyö tehtiin Satakunnan lastensuojelun kehittämisyksikölle TOP-hanketta varten. TOP-hankkeessa on Satakunnan lisäksi mukana Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen maakunnat.
Tulosten mukaan poissaoloihin puuttuminen on hyvin tapauskohtaista ja eri ammattilaisten huoli poissaoloista herää erilaisista syistä ja erilaisissa vaiheissa. Myös poissaoloihin puuttumiseen on olemassa erilaisia toimintatapoja ja menetelmiä, eikä valtakunnallista, yhteistä toimintatapaa ole luotu. Tulosten mukaan jokaisessa Satakunnan koulussa pyritään vaikuttamaan kouluun kiinnittymättömyyteen. Vastausten perusteella tyypillisin syy poissaololle on sekaisin oleva vuorokausirytmi.