Maahanmuuttajalapsen kotoutumisen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Laakso, Veronica (2021)
Laakso, Veronica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113051
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin maahanmuuttajalapsen kotoutumisen tukemiseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli kerätä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia, mielipiteitä ja näkökulmia lapsen kotoutumisen tukemisesta. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvattajien työkaluja ja -menetelmiä sekä heidän kehitysehdotuksiaan ja haasteitaan kotoutumisen tukemiseen liittyen.
Aineiston kerääminen toteutettiin yhteistyössä erään tamperelaisen päiväkodin kanssa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, joita järjestettiin kaksi ryhmämuotoisesti. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Teemahaastattelu antoi haastateltaville mahdollisuuden jakaa omia kokemuksiaan ja mielipiteitään vapaasti ilman valmiiden kysymysten luomaa rajausta. Tutkimusote oli laadullinen, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisesti sekä teemoitellen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan maahanmuuttajalasten kotoutumisen tukeminen on monisyinen kokonaisuus, joka vaatii sekä lapsen että muun perheen huomioimista. Tärkeää on huomioida lapsen oma kulttuuri opetuksessa ja lapsen kohtaamisessa, tiedostaa kielen oppimisen keskeinen merkitys sekä ymmärtää lapsen olevan koko työskentelyn keskiössä. Vanhempia kohdatessa tulisi myös huomioida kulttuuri ja kielitaito sekä heidän erityistoiveensa ja -tarpeensa. Lisäksi olisi tärkeää tarjota tukea ja apua sekä tiedostaa päiväkodin tärkeä rooli maahanmuuttajaperheen kotoutumisen kannalta.
Saatujen tulosten valossa voidaan todeta, että maahanmuuttajalapsen kotoutumisen tukeminen vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä aikaa ja resursseja. Työhön olisi tärkeää saada myös koulutusta. Kasvattajat kokevat kotoutumisen tukemisen tärkeänä ja toivoisivat voivansa panostaa siihen enemmän. Päiväkoti hyötyisi työntekijöidensä kouluttamisesta aiheeseen sekä yhteisistä linjauksista, joiden pohjalta maahanmuuttajalasten kotoutumisen tukemista voitaisiin lähteä tukemaan systemaattisemmin. Lisäksi ymmärryksen lisääminen eri kulttuurien taustalla olevista arvoista ja maailmankatsomuksesta voisi tukea vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä ja näin edistää koko perheen hyvinvointia.
Aineiston kerääminen toteutettiin yhteistyössä erään tamperelaisen päiväkodin kanssa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, joita järjestettiin kaksi ryhmämuotoisesti. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Teemahaastattelu antoi haastateltaville mahdollisuuden jakaa omia kokemuksiaan ja mielipiteitään vapaasti ilman valmiiden kysymysten luomaa rajausta. Tutkimusote oli laadullinen, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisesti sekä teemoitellen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan maahanmuuttajalasten kotoutumisen tukeminen on monisyinen kokonaisuus, joka vaatii sekä lapsen että muun perheen huomioimista. Tärkeää on huomioida lapsen oma kulttuuri opetuksessa ja lapsen kohtaamisessa, tiedostaa kielen oppimisen keskeinen merkitys sekä ymmärtää lapsen olevan koko työskentelyn keskiössä. Vanhempia kohdatessa tulisi myös huomioida kulttuuri ja kielitaito sekä heidän erityistoiveensa ja -tarpeensa. Lisäksi olisi tärkeää tarjota tukea ja apua sekä tiedostaa päiväkodin tärkeä rooli maahanmuuttajaperheen kotoutumisen kannalta.
Saatujen tulosten valossa voidaan todeta, että maahanmuuttajalapsen kotoutumisen tukeminen vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä aikaa ja resursseja. Työhön olisi tärkeää saada myös koulutusta. Kasvattajat kokevat kotoutumisen tukemisen tärkeänä ja toivoisivat voivansa panostaa siihen enemmän. Päiväkoti hyötyisi työntekijöidensä kouluttamisesta aiheeseen sekä yhteisistä linjauksista, joiden pohjalta maahanmuuttajalasten kotoutumisen tukemista voitaisiin lähteä tukemaan systemaattisemmin. Lisäksi ymmärryksen lisääminen eri kulttuurien taustalla olevista arvoista ja maailmankatsomuksesta voisi tukea vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä ja näin edistää koko perheen hyvinvointia.