Tunnetoimintatuokio-opas 2–3-vuotiaiden tunnetaitojen kehittämisen tueksi varhaiskasvatuksessa
Rautio, Julia (2021)
Rautio, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli monipuolistaa tunteiden käsittelyn taitoja ja menetelmiä 2–3-vuotiaille lapsille yhteistyöpäiväkodissa. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää ja tukea lasten tunteiden tunnistamista sekä käsittelyä toimintatuokioiden kautta palvelumuotoiluprosessia mukaillen. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoitui varhaiskasvatuksen 2–3-vuotiaat lapset, sillä heidän tunnetaitojaan on tutkittu vähemmän kuin varhaiskasvatuksen vanhempien lasten ja alakouluikäisten.
Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin mitä ovat tunteet ja perustunteet ja mitä tarkoitetaan tunnetaidoilla, tunneälyllä ja tunnesäätelyllä. Lisäksi esiteltiin, mitä ovat kiintymyssuhdeteoria sekä kiintymyssuhdemallit. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi, mitä tunnetaidoista sanotaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.
Kehittämistyö sisälsi neljä tunnetoimintatuokiota, joihin osallistui viisi lasta. Tuokioilla käsiteltiin ilon, pelon, vihan ja surun tunteita. Toimintatuokioita varten muutamalle päiväkodin varhaiskasvattajalle tehtiin alkukartoitushaastattelu. Tunnetoimintatuokioita havainnoi kaksi kasvattajaa kerrallaan havainnointilomaketta apuna käyttäen. Havainnoinnin, itsereflektion sekä palautteen avulla tunnetoimintatuokioita pystyi kehittämään aina seuraavaa kertaa varten. Toimintatuokioiden pohjalta syntyi tunnetoimintatuokio-opas, joka jäi toimeksiantajan, eli yhteistyöpäiväkodin käyttöön. Opinnäytetyön lopussa käytiin läpi tunnetaitojen opettamisen tilannetta tällä hetkellä, mitä hyötyä opettamisesta on ja miten se auttaa lasten ja nuorten pahoinvoinnin ennaltaehkäisemisessä. Lisäksi arvioitiin opinnäytetyötä ja sen haasteita.
Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin mitä ovat tunteet ja perustunteet ja mitä tarkoitetaan tunnetaidoilla, tunneälyllä ja tunnesäätelyllä. Lisäksi esiteltiin, mitä ovat kiintymyssuhdeteoria sekä kiintymyssuhdemallit. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi, mitä tunnetaidoista sanotaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.
Kehittämistyö sisälsi neljä tunnetoimintatuokiota, joihin osallistui viisi lasta. Tuokioilla käsiteltiin ilon, pelon, vihan ja surun tunteita. Toimintatuokioita varten muutamalle päiväkodin varhaiskasvattajalle tehtiin alkukartoitushaastattelu. Tunnetoimintatuokioita havainnoi kaksi kasvattajaa kerrallaan havainnointilomaketta apuna käyttäen. Havainnoinnin, itsereflektion sekä palautteen avulla tunnetoimintatuokioita pystyi kehittämään aina seuraavaa kertaa varten. Toimintatuokioiden pohjalta syntyi tunnetoimintatuokio-opas, joka jäi toimeksiantajan, eli yhteistyöpäiväkodin käyttöön. Opinnäytetyön lopussa käytiin läpi tunnetaitojen opettamisen tilannetta tällä hetkellä, mitä hyötyä opettamisesta on ja miten se auttaa lasten ja nuorten pahoinvoinnin ennaltaehkäisemisessä. Lisäksi arvioitiin opinnäytetyötä ja sen haasteita.