Hoitajien näkemyksiä sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun ohjauksesta
Kankaanpää, Sofia; Lassinen, Salla (2009)
Kankaanpää, Sofia
Lassinen, Salla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän (FSTKY) erikoissairaanhoidon hoitajien näkemyksiä sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksen suunnittelusta, toteutuksesta, palautteenannosta, arvioinnista sekä yhteistyöstä hoitotyön oppilaitoksen kanssa. Opinnäytetyössä hoitajalla tarkoitetaan erikoissairaanhoitajaa, sairaanhoitajaa, lähihoitajaa ja perushoitajaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijaohjauksen ja yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin aiemmin käytetty strukturoitu kyselylomake, jota modifioitiin aikaisempia tutkimuksia hyödyntäen tätä opinnäytetyötä varten. Kyselylomake koostui yhdeksästä taustamuuttujia selvittävästä kysymyksestä, 54:sta Likert-asteikolla mitattavasta opiskelijaohjausta koskevasta väittä-mästä sekä viidestä (5) erityyppisestä monivalintakysymyksestä. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 126 ja niitä palautui täytettynä 70, jolloin vastausprosentiksi muodostui 55,5 %. Aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS for Windows 17.0 -ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että FSTKY:n erikoissairaanhoidon hoitajien suhtautuminen opiskelijaohjaukseen on myönteistä. Hoitajat ovat tyytyväisiä opiskelijaohjauksen toteutukseen ja arviointiin. Oman ohjaajan nimeäminen opiskelijalle on hoitajien mielestä tärkeää. Omalla ohjaamisellaan hoitajat pystyvät vaikuttamaan opiskelijoiden ammattitaidon kehittymiseen. Hoitajat ovat yleisesti tyytyväisiä osastojen arviointikäytäntöihin. Hoitajat suhtautuvat opiskelijaohjaukseen myönteisesti ja se tuo vaihtelua työhön. Harjoittelun suunnittelussa sekä oppilaitoksen ja hoito-organisaation välisessä yhteistyössä ilmeni kehitettävää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin aiemmin käytetty strukturoitu kyselylomake, jota modifioitiin aikaisempia tutkimuksia hyödyntäen tätä opinnäytetyötä varten. Kyselylomake koostui yhdeksästä taustamuuttujia selvittävästä kysymyksestä, 54:sta Likert-asteikolla mitattavasta opiskelijaohjausta koskevasta väittä-mästä sekä viidestä (5) erityyppisestä monivalintakysymyksestä. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 126 ja niitä palautui täytettynä 70, jolloin vastausprosentiksi muodostui 55,5 %. Aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS for Windows 17.0 -ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että FSTKY:n erikoissairaanhoidon hoitajien suhtautuminen opiskelijaohjaukseen on myönteistä. Hoitajat ovat tyytyväisiä opiskelijaohjauksen toteutukseen ja arviointiin. Oman ohjaajan nimeäminen opiskelijalle on hoitajien mielestä tärkeää. Omalla ohjaamisellaan hoitajat pystyvät vaikuttamaan opiskelijoiden ammattitaidon kehittymiseen. Hoitajat ovat yleisesti tyytyväisiä osastojen arviointikäytäntöihin. Hoitajat suhtautuvat opiskelijaohjaukseen myönteisesti ja se tuo vaihtelua työhön. Harjoittelun suunnittelussa sekä oppilaitoksen ja hoito-organisaation välisessä yhteistyössä ilmeni kehitettävää.