Sydämen vajaatoimintapotilaiden kokemuksia sydänhoitajan vastaanotosta
Huhtala, Satu (2021)
Huhtala, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sydämen vajaatoimintapotilaiden kokemuksia sydänhoitajan vastaanotosta. Tavoitteena oli sydämen vajaatoimintapotilailta saadun tiedon avulla kehittää sydänhoitajan vastaanottotoimintaa. Opinnäytetyön tilaajana ja yhteistyökumppanina on Pohjois-Satakunnan Peruspalvelukuntayhtymän terveyspalvelut.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla sydämen vajaatoimintapotilaita. Yhdeksän potilasta haastateltiin puhelimitse ja yksi potilas tutkijan vastaanotolla. Sydänhoitaja valitsi haastateltavat sovittujen kriteereiden mukaan. Aineisto koostui kymmenestä haastateltavasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna ja siitä saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Haastateltavat kokivat, että sydänhoitajan palvelu oli monella tapaa hyvää. Sydänhoitaja koettiin empaattiseksi, huolehtivaiseksi ja ammattitaitoiseksi. Haastateltavat toivoivat sydänhoitajan tavoitettavuuteen ja kiireen vähentämiseen parannusta. Potilasohjauksessa toivottiin huomioimaan oppimiseen vaikuttavia asioita. Potilasohjaus koettiin pääasiassa hyväksi ja monipuoliseksi. Haastateltavat toivoivat epikriisin tulkintaan sydänhoitajan apua. Lisäksi rokotusohjaus nähtiin hyvänä.
Haastateltavat toivoivat enemmän vastaanottoa ja pidempiä vastaanottoaikoja. Laboratoriotutkimusten säännöllisyys ja niiden tulkinta nähtiin tarpeelliseksi. Kolmannen sektorin mainontaa ja tukitoimien tarvetta ja psyykkisen tuen huomioimista toivottiin. Haastateltavat esittivät myös, että ensikontakti potilaaseen tapahtuisi sydänhoitajan toimesta.
Opinnäytetyön tulokset vaikuttavat siihen, että sydänhoitajan vastaanottoa ja palvelua pystytään kehittämään vielä entisestään potilas ystävällisemmäksi. Jatkotutkimusaiheeksi nousi sydänhoitajan työ ja sen taloudelliset vaikutukset terveydenhuollossa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla sydämen vajaatoimintapotilaita. Yhdeksän potilasta haastateltiin puhelimitse ja yksi potilas tutkijan vastaanotolla. Sydänhoitaja valitsi haastateltavat sovittujen kriteereiden mukaan. Aineisto koostui kymmenestä haastateltavasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna ja siitä saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Haastateltavat kokivat, että sydänhoitajan palvelu oli monella tapaa hyvää. Sydänhoitaja koettiin empaattiseksi, huolehtivaiseksi ja ammattitaitoiseksi. Haastateltavat toivoivat sydänhoitajan tavoitettavuuteen ja kiireen vähentämiseen parannusta. Potilasohjauksessa toivottiin huomioimaan oppimiseen vaikuttavia asioita. Potilasohjaus koettiin pääasiassa hyväksi ja monipuoliseksi. Haastateltavat toivoivat epikriisin tulkintaan sydänhoitajan apua. Lisäksi rokotusohjaus nähtiin hyvänä.
Haastateltavat toivoivat enemmän vastaanottoa ja pidempiä vastaanottoaikoja. Laboratoriotutkimusten säännöllisyys ja niiden tulkinta nähtiin tarpeelliseksi. Kolmannen sektorin mainontaa ja tukitoimien tarvetta ja psyykkisen tuen huomioimista toivottiin. Haastateltavat esittivät myös, että ensikontakti potilaaseen tapahtuisi sydänhoitajan toimesta.
Opinnäytetyön tulokset vaikuttavat siihen, että sydänhoitajan vastaanottoa ja palvelua pystytään kehittämään vielä entisestään potilas ystävällisemmäksi. Jatkotutkimusaiheeksi nousi sydänhoitajan työ ja sen taloudelliset vaikutukset terveydenhuollossa.