Development of a feedback service
Kämäräinen, Jesse (2021)
Kämäräinen, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824369
Tiivistelmä
Tiedolla johtaminen on kauan ollut tärkeä osa yritysten markkinointistrategiaa. Tiedolla johtamisella tarkoitetaan päätöksentekoa perustuen faktoihin – toisin sanoen kerättyyn dataan. Nykyajan web-sivustot, varsinkin yritysten kohdalla, ovatkin usein valmisteltu tähän tarkoitukseen eli ne sisältävät sisäisiä analytiikkatyökaluja. Yleistä on kerätä mm. dataa siitä, mitä tuotteita asiakkaat eniten tai vähiten ostavat ja potentiaalisesti muokata verkkokaupan valikoimaa ja hintoja datan perusteella. Myös asiakastyytyväisyys on tärkeää ja sen tiedon keruuseen soveltuvatkin hyvin arvostelut. Arvostelut voivat olla ns. numero- tai kommenttimuodossa, mutta parempaa data-analytiikkaa voidaan suorittaa numeroarvostelujen pohjalta.
Tehtävänä oli kehittää asiakastyytyväisyysdatan keräämiseen soveltuva ”vimpain” (eng. widget), joka asiakkaiden olisi helppo sijoittaa omille sivustoilleen minimaalisella teknisellä tietämyksellä. Työkalu toimii samaan tapaan kuin esim. usealla sivustolla käytetty alareunaan pomppaava chat-ikkuna. Widgetissä on mahdollisuus valita arvostelunumero ja data tullaan keräämään erilliselle tulossivustolle. Asiakkaan täytyy myös pystyä luomaan oma sivustokohtainen widgetinsä. Tavoitteena oli saada valmiiksi kokonainen palvelu, jossa asiakkaan on mahdollista hallita omia widgetejään kokonaisvaltaisesti, sekä tarkastella raportteja tulossivustolla päätöksenteon tueksi.
Toteutuksessa hyödynnettiin moderneja web- ja mobiilikehityksen ratkaisuja, kuten etupäässä React.js -kirjastoa, lukuisia npm-kirjastoja ja -paketteja sekä palvelinpäässä Googlen Firebasea. Kyseessä on siis niin kutsuttu full stack -projekti.
Projekti jäi ajan ja tietyn materiaalin puutteesta johtuen osittain kesken ja monessa luvussa onkin selitetty ratkaisut enemmän hypoteettisesti ajatellen, joskin joitain kyseisistä ratkaisuista on jo ehditty työstää, tosin ei aivan käyttökelpoiseksi asti. Projekti tullaan saattamaan loppuun myöhemmällä ajalla, onhan kyseessä kuitenkin maksettu asiakasprojekti. Opinnäytetyötä varten projektia ei saatu ajoissa valmistumaan, sillä opinnäytetyöllä oli tässä tapauksessa tiukempi aikaraja. Plussaa on kuitenkin se, että aiheesta sai kokoon hyvin materiaalia projektin kesken jäämisestä huolimatta. Knowledge-based management has long been a vital part of the marketing strategies of companies. It essentially means decision-making based on facts as in collected data. Modern websites, especially enterprise sites are prepared for this procedure, meaning they usually contain internal analytics tools. It is common to collect data on purchase counts of products to potentially adapt the selection and prices based on the data. Customer satisfactory is also important, and tools that allow rating are a good fit to collect this kind of data. Ratings can be either number- or comment-based, however, number-based ratings tend to yield better results from data analyses.
The task was to develop a widget suited for customer satisfactory data collection, that would be easy for clients to set up on their websites with minimal technical know-how. The widget works similarly to e.g., a chat window that pops up in the bottom of the page. A website visitor can select a rating number, and the data will be collected to an external results website. The clients are also able to create their own, website-specific widget. The goal was to build a full-fledged service, where a client can manage their widgets and look at reports on the results site to support business decision making.
The product was implemented using modern solutions of web- and mobile development, such as React.js for frontend and Google Firebase for backend.
Due to very limited time and the lack of specific materials the project was unfortunately left partly unfinished, therefore some chapters have been written in a more hypothetical manner. Some of the solutions are partly implemented or completed, but not to the point where they could be used in production or even presented. The project will be finished at a later date, as it is a paid customer project, however, since the thesis was much more urgent, the project couldn’t be finished within the thesis’ time frame. It is still fortunate that a lot of material could be amassed even from the unfinished product.
Tehtävänä oli kehittää asiakastyytyväisyysdatan keräämiseen soveltuva ”vimpain” (eng. widget), joka asiakkaiden olisi helppo sijoittaa omille sivustoilleen minimaalisella teknisellä tietämyksellä. Työkalu toimii samaan tapaan kuin esim. usealla sivustolla käytetty alareunaan pomppaava chat-ikkuna. Widgetissä on mahdollisuus valita arvostelunumero ja data tullaan keräämään erilliselle tulossivustolle. Asiakkaan täytyy myös pystyä luomaan oma sivustokohtainen widgetinsä. Tavoitteena oli saada valmiiksi kokonainen palvelu, jossa asiakkaan on mahdollista hallita omia widgetejään kokonaisvaltaisesti, sekä tarkastella raportteja tulossivustolla päätöksenteon tueksi.
Toteutuksessa hyödynnettiin moderneja web- ja mobiilikehityksen ratkaisuja, kuten etupäässä React.js -kirjastoa, lukuisia npm-kirjastoja ja -paketteja sekä palvelinpäässä Googlen Firebasea. Kyseessä on siis niin kutsuttu full stack -projekti.
Projekti jäi ajan ja tietyn materiaalin puutteesta johtuen osittain kesken ja monessa luvussa onkin selitetty ratkaisut enemmän hypoteettisesti ajatellen, joskin joitain kyseisistä ratkaisuista on jo ehditty työstää, tosin ei aivan käyttökelpoiseksi asti. Projekti tullaan saattamaan loppuun myöhemmällä ajalla, onhan kyseessä kuitenkin maksettu asiakasprojekti. Opinnäytetyötä varten projektia ei saatu ajoissa valmistumaan, sillä opinnäytetyöllä oli tässä tapauksessa tiukempi aikaraja. Plussaa on kuitenkin se, että aiheesta sai kokoon hyvin materiaalia projektin kesken jäämisestä huolimatta.
The task was to develop a widget suited for customer satisfactory data collection, that would be easy for clients to set up on their websites with minimal technical know-how. The widget works similarly to e.g., a chat window that pops up in the bottom of the page. A website visitor can select a rating number, and the data will be collected to an external results website. The clients are also able to create their own, website-specific widget. The goal was to build a full-fledged service, where a client can manage their widgets and look at reports on the results site to support business decision making.
The product was implemented using modern solutions of web- and mobile development, such as React.js for frontend and Google Firebase for backend.
Due to very limited time and the lack of specific materials the project was unfortunately left partly unfinished, therefore some chapters have been written in a more hypothetical manner. Some of the solutions are partly implemented or completed, but not to the point where they could be used in production or even presented. The project will be finished at a later date, as it is a paid customer project, however, since the thesis was much more urgent, the project couldn’t be finished within the thesis’ time frame. It is still fortunate that a lot of material could be amassed even from the unfinished product.