Ortopantomografia- ja kefalometria tutkimusten interaktiivinen itseopiskelumateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Hytönen, Sami; Seppänen, Joonas (2021)
Hytönen, Sami
Seppänen, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526278
Tiivistelmä
Ortopantomografia (OPTG) on hammaslääketieteen peruskuvauksia, jolla nimensä mukaan saadaan hampaistosta, leukaluista, leukanivelistä ja poskionteloista panoraamakuva. Kefalometrinen kuvaus on kallon sivukuva, jota käytetään hoidon suunnitteluun ja seurantaan oikomishoidossa. Opinnäytetyössä kehitettiin interaktiivinen itseopiskelumateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille optg- ja kefalometria tutkimuksista Moodle-työalustalle, joka tulee Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Kehittämistyömme tavoitteena oli lisätä röntgenhoitajaopiskelijoiden osaamista optg- ja kefalometria tutkimuksiin liittyen. Oppimateriaalin sisältönä oli pään alueen anatomia, suun erilaiset sairaudet, potilaanasettelu ja hyvän kuvan kriteerit. Tämä mahdollisesti motivoi ottamaan diagnostisesti tulkittavissa olevia kuvia, jotta radiologi pystyy näkemään kuvista esimerkiksi mahdollisen karieksen, parodontiitin ja/tai leukanivel vaivat, joka johtaa oikeaan diagnoosiin ja hoitoon.
Kehittämistyö oli ennalta suunniteltu ja aikataulutettu. Teoriaosiossa keskityttiin säteilysuojeluun, hampaiston anatomiaan ja sairauksiin, potilaan asetteluun optg- ja kefalometriakuvauksissa ja hyvän kuvan kriteereihin. Näiden pohjalta luotiin interaktiivinen itseopiskelumateriaali Moodle-alustalle. Tiedonhaku toteutettiin useista eri tietokannoista. Koimme aiheelliseksi tehdä päivitetyn version tästä aiheesta, jotta saatavilla olisi mahdollisimman uutta tietoa sisältävä opinnäytetyö ja opiskelijoita aktivoiva itseopiskelumateriaali. Toimeksiantajana tälle työlle oli Savonia-ammattikorkeakoulu, Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma. Vastaavanlaisen interaktiivisen opiskelumateriaalin laatiminen Moodleen sopisi muihinkin aiheisiin, esimerkiksi raajojen kuvantamiseen.
Kehittämistyö oli ennalta suunniteltu ja aikataulutettu. Teoriaosiossa keskityttiin säteilysuojeluun, hampaiston anatomiaan ja sairauksiin, potilaan asetteluun optg- ja kefalometriakuvauksissa ja hyvän kuvan kriteereihin. Näiden pohjalta luotiin interaktiivinen itseopiskelumateriaali Moodle-alustalle. Tiedonhaku toteutettiin useista eri tietokannoista. Koimme aiheelliseksi tehdä päivitetyn version tästä aiheesta, jotta saatavilla olisi mahdollisimman uutta tietoa sisältävä opinnäytetyö ja opiskelijoita aktivoiva itseopiskelumateriaali. Toimeksiantajana tälle työlle oli Savonia-ammattikorkeakoulu, Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma. Vastaavanlaisen interaktiivisen opiskelumateriaalin laatiminen Moodleen sopisi muihinkin aiheisiin, esimerkiksi raajojen kuvantamiseen.