Yrityskulttuurin kartoittaminen ja kehittäminen Kuntien Tiera Oy
Prepula, Marianne (2021)
Prepula, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Kuntien Tiera Oy:n yrityskulttuurin nykyistä tilaa ja saada sen kehittämiseksi tukevia kehitysehdotuksia. Toimeksiantajayritys Kuntien Tiera Oy on vahvasti mukana yhteiskuntaa hyödyttävissä ICT- ja digiratkaisuiden kehit-tämisessä.
Tutkimuksessa selvitettiin, mistä asioista yrityskulttuuri koostuu, miten se koetaan ja, kuinka siitä voitaisiin kehittää. Tämä tutkimus auttaa myös muita kuin kohdeyritystä ymmärtämään enemmän yrityskulttuurista.
Tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusme-netelmä on valittu tutkittavan ilmiön mukaan, sillä se auttaa ymmärtämään kohdeyritystä sekä sen henkilöstön käyttäytymistä ja yrityskulttuurin vaikutusta. Aineisto kerättiin tee-mahaastattelujen ja henkilöstökyselyn avulla. Teemahaastattelut toteutettiin etähaastatte-luina ja henkilöstökysely yrityksen käytössä olevalla kyselytyökalulla.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin avaamaan yrityskulttuurin käsitettä ja se mahdollisti konkreettisten kehitysehdotusten löytämisen kohdeyritykselle. Teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksesta saatuja tuloksia. Teoreettinen viitekehys rakentuu yrityskulttuurin eri ulottuvuuksien ympärille. Tuloksia analysoimalla voitaisiin todeta, että yrityskulttuuri on tärkeä osa työntekijöiden hyvinvointia ja työkokemusta.
Tutkimuksessa selvitettiin, mistä asioista yrityskulttuuri koostuu, miten se koetaan ja, kuinka siitä voitaisiin kehittää. Tämä tutkimus auttaa myös muita kuin kohdeyritystä ymmärtämään enemmän yrityskulttuurista.
Tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusme-netelmä on valittu tutkittavan ilmiön mukaan, sillä se auttaa ymmärtämään kohdeyritystä sekä sen henkilöstön käyttäytymistä ja yrityskulttuurin vaikutusta. Aineisto kerättiin tee-mahaastattelujen ja henkilöstökyselyn avulla. Teemahaastattelut toteutettiin etähaastatte-luina ja henkilöstökysely yrityksen käytössä olevalla kyselytyökalulla.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin avaamaan yrityskulttuurin käsitettä ja se mahdollisti konkreettisten kehitysehdotusten löytämisen kohdeyritykselle. Teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksesta saatuja tuloksia. Teoreettinen viitekehys rakentuu yrityskulttuurin eri ulottuvuuksien ympärille. Tuloksia analysoimalla voitaisiin todeta, että yrityskulttuuri on tärkeä osa työntekijöiden hyvinvointia ja työkokemusta.