"Mun mielestä hyvä ohjaaja tsemppaa" : hyvän kohtelun suunnitelman uudistaminen Vantaan kaupungin nuorten vastaanottoyksikköön
Rekonen, Helmi (2021)
Rekonen, Helmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090221
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena yhteistyössä Vantaan kaupungin lasten ja nuorten vastaanottotoiminnan yksikön kanssa. Sen tarkoituksena oli uudistaa nuorten vastaanotto-osaston hyvän kohtelun suunnitelma vastaamaan paremmin lakisääteisiin velvoitteisiin sekä osastolle sijoitettujen nuorten tarpeisiin. Hyvän kohtelun suunnitelman pohjalta luotiin myös visuaalinen tuotos osaston yleisiin tiloihin. Toive työn toteuttamiseen tuli yhteistyökumppanilta.
Kehittämishankkeen viitekehyksenä toimi lastensuojelu, erityisesti keskittyen sijaishuoltoon, lastensuojelulakiin ja lapsen oikeuksiin. Tietoperustan kautta selvitettiin, mikä on hyvän kohtelun suunnitelma ja mikä sen tarkoitus on sijaishuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeen prosessin mukaisesti, johon keskeisenä osana kuuluu aktiivinen työn arviointi.
Kehittämishankkeen tuotoksena uudistettiin hyvän kohtelun suunnitelma. Suunnitelma luotiin tietoperustan, henkilökunnan toiveiden, lakisääteisten velvoitteiden ja työn tavoitteiden mukaisesti. Valmistumisen jälkeen se esiteltiin osastokokouksessa, jonka jälkeen se tuli viralliseen käyttöön. Visuaalinen tuotos tehtiin lapsen oikeuksien viikolla yhteisessä työpajassa osaston nuorten kanssa. Valmis hyvän kohtelun suunnitelman huoneentaulu sijoitettiin osaston olohuoneeseen kaikkien nähtäville.
Hyvän kohtelun suunnitelmasta kerättiin palautetta henkilökunnalta ja nuorilta. Kehittämishanketta arvioitiin myös kokonaisuutena ja sen nähdään saavuttaneen keskeiset tavoitteet. Työn myötä päästiin kehittämään ja viemään eteenpäin osaston toimintamalleja luomalla uusi hyvän kohtelun suunnitelma. Kehittämishankkeena toteutettu opinnäytetyö oli onnistunut, sillä sen kautta työelämäkumppani sai arjessa toimivan työkalun, jolla pyritään edistämään sijoitettujen lasten oikeuksien toteutumista.
Kehittämishankkeen viitekehyksenä toimi lastensuojelu, erityisesti keskittyen sijaishuoltoon, lastensuojelulakiin ja lapsen oikeuksiin. Tietoperustan kautta selvitettiin, mikä on hyvän kohtelun suunnitelma ja mikä sen tarkoitus on sijaishuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeen prosessin mukaisesti, johon keskeisenä osana kuuluu aktiivinen työn arviointi.
Kehittämishankkeen tuotoksena uudistettiin hyvän kohtelun suunnitelma. Suunnitelma luotiin tietoperustan, henkilökunnan toiveiden, lakisääteisten velvoitteiden ja työn tavoitteiden mukaisesti. Valmistumisen jälkeen se esiteltiin osastokokouksessa, jonka jälkeen se tuli viralliseen käyttöön. Visuaalinen tuotos tehtiin lapsen oikeuksien viikolla yhteisessä työpajassa osaston nuorten kanssa. Valmis hyvän kohtelun suunnitelman huoneentaulu sijoitettiin osaston olohuoneeseen kaikkien nähtäville.
Hyvän kohtelun suunnitelmasta kerättiin palautetta henkilökunnalta ja nuorilta. Kehittämishanketta arvioitiin myös kokonaisuutena ja sen nähdään saavuttaneen keskeiset tavoitteet. Työn myötä päästiin kehittämään ja viemään eteenpäin osaston toimintamalleja luomalla uusi hyvän kohtelun suunnitelma. Kehittämishankkeena toteutettu opinnäytetyö oli onnistunut, sillä sen kautta työelämäkumppani sai arjessa toimivan työkalun, jolla pyritään edistämään sijoitettujen lasten oikeuksien toteutumista.