Prosessikuvaus visuaalisuudesta lapsen ohjauksessa
Lehtisare, Suvi (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lehtisare, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418359
Tiivistelmä
Kuvilla ja visuaalisuudella on elämässämme suurempi merkitys kuin huomaammekaan. Varsinkin lasten ohjauksessa visuaalisuudella on huomattu olevan suuri vaikutus. Tämä opinnäytetyö esitteli erilaisia visuaalisuuteen perustuvia menetelmiä lasten ohjaukseen. Nämä visuaaliset menetelmät juontavat juurensa neuropsykiatriaan ja siihen liittyviin poikkeavuuksiin ja oireyhtymiin. Myöhemmin kuitenkin menetelmien teho ja toimivuus on huomattu myös neuropsykiatrisesti oireettomien lasten kanssa käytettäessä.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen tavoitteena oli tuottaa käytännöllinen opas vanhemmille. Opas esittelee ja ohjaa käyttämään erilaisia visuaalisuuteen perustuvia menetelmiä lapsen ohjauksessa. Työn tarkoituksena oli tukea vanhemmuutta ja helpottaa lapsen arkea. Tärkeää työssä oli myös lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen paraneminen, sillä usein erilaisten ongelmien perimmäisenä syynä on molemmin puolinen ymmärryksen puute. Visuaalisuuden avulla tähänkin pystytään vaikuttamaan.
Työssä käytettiin lähdemateriaaleina kirjallisuutta aina neuropsykiatriasta kuvalliseen kommunikointiin. Työtä varten myös haastateltiin eri lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleviä ammattilaisia. Haastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka visuaalisia menetelmiä käytetään. Opasta varten toteutettiin vanhempien kysely, jossa selvitettiin vanhempien omakohtaisia kokemuksia visuaalisten menetelmien käytöstä.
Visuaalisuus voi olla yksinkertainen ja toimiva apu silloin, kun tuntuu että sanat eivät riitä. Visuaaliset keinot usein rauhoittavat arkea ja molemmin puolinen ymmärrys ja vuorovaikutus paranee. Usein näiden ansiosta turhautunut ilmapiiri katoaa, mikä puolestaan vie mukanaan myös lapsen ongelmakäyttäytymisen.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen tavoitteena oli tuottaa käytännöllinen opas vanhemmille. Opas esittelee ja ohjaa käyttämään erilaisia visuaalisuuteen perustuvia menetelmiä lapsen ohjauksessa. Työn tarkoituksena oli tukea vanhemmuutta ja helpottaa lapsen arkea. Tärkeää työssä oli myös lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen paraneminen, sillä usein erilaisten ongelmien perimmäisenä syynä on molemmin puolinen ymmärryksen puute. Visuaalisuuden avulla tähänkin pystytään vaikuttamaan.
Työssä käytettiin lähdemateriaaleina kirjallisuutta aina neuropsykiatriasta kuvalliseen kommunikointiin. Työtä varten myös haastateltiin eri lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleviä ammattilaisia. Haastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka visuaalisia menetelmiä käytetään. Opasta varten toteutettiin vanhempien kysely, jossa selvitettiin vanhempien omakohtaisia kokemuksia visuaalisten menetelmien käytöstä.
Visuaalisuus voi olla yksinkertainen ja toimiva apu silloin, kun tuntuu että sanat eivät riitä. Visuaaliset keinot usein rauhoittavat arkea ja molemmin puolinen ymmärrys ja vuorovaikutus paranee. Usein näiden ansiosta turhautunut ilmapiiri katoaa, mikä puolestaan vie mukanaan myös lapsen ongelmakäyttäytymisen.