YES Uudenmaan toiminta yrittäjyyskasvatuksen edistäjänä
Kivikoski, Miina (2012)
Kivikoski, Miina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119013
Tiivistelmä
Valtakunnallinen YES ry on opetushallituksen rahoittama hanke, joka tarjoaa yrittäjyyskasvatuksen tukipalveluja yrittäjyyden kehittämiseen ja koulutusta opettajille. YES ry järjestää tapahtumia, koulutuksia ja tilaisuuksia kouluille sekä yrityksille. Koulutukset ovat suurelta osin Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) ohjelmakoulutuksia, joita on perusasteelta korkea-asteelle asti. Näiden koulutusten avulla opettajat saavat pätevyyden ottaa opetukseensa mukaan erilaisia ja erilaajuisia NY opinto-ohjelmia. Opinnäytteen tavoite on selvittää mitä ideoita tai tarpeita opettajilla on YES Uudenmaan toimintaan sekä miten opettajat kokevat YES Uudenmaan toiminnan yrittäjyyskasvatuksen edistäjänä.
Yrittäjyyskasvatus on laaja käsite. Kiteytettynä se on toimintatapa joka edistää mahdollisuuksien havaitsemista, innovatiivisuutta ja uuden liiketoiminnan aikaansaamista. Suomessa yrit-täjyyskasvatus on kirjattu opetussuunnitelmaan, sekä peruskouluissa, että lukioissa. Myös EU linjaukset tukevat yrittäjyyden opettamista koko koulujärjestelmän ajan. Tästä huolimatta yrittäjyyskasvatuksesta tiedetään jokseenkin vähän, joka korostuu opettajien kohdalla. Opettajia tulisi kouluttaa ja käsitettä avata, ja juurikin tässä vaiheessa tulee tärkeäksi käyttää hyväksi Valtakunnallista YES ry:tä sekä Nuori Yrittäjyys ry:tä. Kun opettajille avaa yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja sisältöä, he ehkä huomaavat jo vaivihkaa opettavansa sitä. Tällaisilla keinoilla opettajat voisi saada kiinnostumaan enemmän yrittäjyyskasvatuksesta.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla neljältä opettajalta, jotka olivat osallistuneet YES Uu-denmaan toimintaan. Tutkimustuloksista löytyi toistuvia teemoja, jotka olivat tiedottaminen, verkostoituminen sekä opettajan tukeminen. Aineiston perusteella oli mahdollista vastata tutkimuskysymykseen, vaikka otos tutkimuksessa olikin hyvin pieni.
Yrittäjyyskasvatus on laaja käsite. Kiteytettynä se on toimintatapa joka edistää mahdollisuuksien havaitsemista, innovatiivisuutta ja uuden liiketoiminnan aikaansaamista. Suomessa yrit-täjyyskasvatus on kirjattu opetussuunnitelmaan, sekä peruskouluissa, että lukioissa. Myös EU linjaukset tukevat yrittäjyyden opettamista koko koulujärjestelmän ajan. Tästä huolimatta yrittäjyyskasvatuksesta tiedetään jokseenkin vähän, joka korostuu opettajien kohdalla. Opettajia tulisi kouluttaa ja käsitettä avata, ja juurikin tässä vaiheessa tulee tärkeäksi käyttää hyväksi Valtakunnallista YES ry:tä sekä Nuori Yrittäjyys ry:tä. Kun opettajille avaa yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ja sisältöä, he ehkä huomaavat jo vaivihkaa opettavansa sitä. Tällaisilla keinoilla opettajat voisi saada kiinnostumaan enemmän yrittäjyyskasvatuksesta.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla neljältä opettajalta, jotka olivat osallistuneet YES Uu-denmaan toimintaan. Tutkimustuloksista löytyi toistuvia teemoja, jotka olivat tiedottaminen, verkostoituminen sekä opettajan tukeminen. Aineiston perusteella oli mahdollista vastata tutkimuskysymykseen, vaikka otos tutkimuksessa olikin hyvin pieni.