Vertaisohjaus nuorelta nuorelle blogi-kirjoituksin
Outinen, Heimo (2013)
Outinen, Heimo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255047
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulussa toteutetun Varustamo-hankkeen nuorten vertaisohjaajien blogikirjoitusten sisältöä. Blogi-kirjoituksia analysoimalla oli tavoitteena selvittää sosiaalisen median hyötyjä vertaisohjauksen ja koulutuksen ulkopuolelle jäämisen ehkäisyn välineenä sekä sosiaalisen median luotettavuutta ohjattavien ja ohjaajien tasavertaisuudesta. Tehtävä toteutettiin vertaisohjauksen näkökulmasta.
Analysoitava aineisto koostui nuorten tekemistä blogi-kirjoituksia, jotka käsittelivät opiskelua ja ammatinvalintaa. Varustamon blogspotissa (http://varustamo.blogspot.fi/) oleva aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan Varustamon vertaisohjaustoiminta täyttää laadukkaan vertaisohjauksen kriteerit ja blogi-kirjoitukset toimivat hyvin nuorten ammatinvalinnan ja koulutuslinjan valinnan tukemisessa. Vertaisohjauksen näkökulmasta on
kuitenkin ongelmallista se, että blogien kommentti osuuksissa oli osallistujia niukasti. Vuorovaikutuksen puuttuessa jäi epäselväksi se, kuinka mahdolliset lukijat sisäistivät ohjauksen ja siinä esitetyt asiat. Blogi-kirjoituksien ja kommenttien kieliasusta nähtiin se, että ne ovat nuorten kirjoittamia. Näin ollen tasavertaisuus, nuorelta - nuorelle ohjaus, ohjaajien ja ohjattavien välillä toteutui.
Tämän kehittämishankkeen perusteella jatkokehittämisen haasteeksi nähdään se, kuinka saadaan aktiivisia osallistujia blogi-kirjoitusten pariin. Tavoitteena olisi saada vertaisohjauksen statuksella kulkevaan ohjausyöhön yhteisöllisyyttä ja kenties molemminpuolista yhteisöllistä oppimista.
Analysoitava aineisto koostui nuorten tekemistä blogi-kirjoituksia, jotka käsittelivät opiskelua ja ammatinvalintaa. Varustamon blogspotissa (http://varustamo.blogspot.fi/) oleva aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan Varustamon vertaisohjaustoiminta täyttää laadukkaan vertaisohjauksen kriteerit ja blogi-kirjoitukset toimivat hyvin nuorten ammatinvalinnan ja koulutuslinjan valinnan tukemisessa. Vertaisohjauksen näkökulmasta on
kuitenkin ongelmallista se, että blogien kommentti osuuksissa oli osallistujia niukasti. Vuorovaikutuksen puuttuessa jäi epäselväksi se, kuinka mahdolliset lukijat sisäistivät ohjauksen ja siinä esitetyt asiat. Blogi-kirjoituksien ja kommenttien kieliasusta nähtiin se, että ne ovat nuorten kirjoittamia. Näin ollen tasavertaisuus, nuorelta - nuorelle ohjaus, ohjaajien ja ohjattavien välillä toteutui.
Tämän kehittämishankkeen perusteella jatkokehittämisen haasteeksi nähdään se, kuinka saadaan aktiivisia osallistujia blogi-kirjoitusten pariin. Tavoitteena olisi saada vertaisohjauksen statuksella kulkevaan ohjausyöhön yhteisöllisyyttä ja kenties molemminpuolista yhteisöllistä oppimista.