Taktiilliopetuksen tapaustutkimus : kuurosokean kommunikaatiokumppanina
Lukkarinen, Heli (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lukkarinen, Heli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127885
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia monivammaisen kuurosokean taktiiliopetusta kommunikaation muutostilanteessa. Työn tilaajana toimi Sign Line oy, tulkkauspalveluja tuottava yritys, joka tuottaa myös perheopetuksia. Opinnäytetyöni oli toiminnallinen tutkimus, joka perustui opinnäytetyöpäiväkirjaan ja alan lähdekirjallisuuteen.
Tutkimustehtäviä oli yhteensä kolme. Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata erilaisten opetussisältöjen ja materiaalien käyttöä ja toimivuutta. Toisena pyrittiin kuvaamaan palvelun tilaajalle tuottajan opetustoiminnan suunnittelua ja sisältöä. Kolmantena selvitettiin mitä aistikanavia aikuinen kuulo-näkövammainen henkilö käyttää ja miten niitä hyödynnetään taktiilikommunikaation opetuksessa. Työn tavoitteena on toimia ideointiin kannustavana vastaavaa opetustyötä tekeville menetelmien ja käytännön materiaalien osalta.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, prosessin aikana havainnoitiin yhdelle kuulonäkövammaiselle monivammaiselle henkilölle toteutettua taktiiliopetusta kommunikaation muutostilanteessa. Opetuspaketti muodostui viidestäkymmenestä oppitunnista. Opinnäytetyöpäiväkirjaan dokumentoituja havaintoja analysoimalla tehtiin päätelmiä opetusmateriaalien ja menetelmien toimivuudesta.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että tutkimushenkilö käyttää kaikkia toiminnallisia aistejaan kommunikaatiossa ja hänen suosikkikanavansa viestien vastaanottamisessa oli kosketus. Tuottamisessa hän käytti ensisijaisesti silmien liikkeitä, miimisiä ilmaisuja ja kehollisia ilmaisuja sekä viittomista ja puhetta Työ on viittomakielialalla toimiville kuurosokeiden taktiiliopetustyötä tekeville tärkeää, sillä taktiiliopetuksen käytännön toteutukselle kommunikaation muutostilanteessa ei ole juurikaan valmiita malleja.
Tutkimustehtäviä oli yhteensä kolme. Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata erilaisten opetussisältöjen ja materiaalien käyttöä ja toimivuutta. Toisena pyrittiin kuvaamaan palvelun tilaajalle tuottajan opetustoiminnan suunnittelua ja sisältöä. Kolmantena selvitettiin mitä aistikanavia aikuinen kuulo-näkövammainen henkilö käyttää ja miten niitä hyödynnetään taktiilikommunikaation opetuksessa. Työn tavoitteena on toimia ideointiin kannustavana vastaavaa opetustyötä tekeville menetelmien ja käytännön materiaalien osalta.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, prosessin aikana havainnoitiin yhdelle kuulonäkövammaiselle monivammaiselle henkilölle toteutettua taktiiliopetusta kommunikaation muutostilanteessa. Opetuspaketti muodostui viidestäkymmenestä oppitunnista. Opinnäytetyöpäiväkirjaan dokumentoituja havaintoja analysoimalla tehtiin päätelmiä opetusmateriaalien ja menetelmien toimivuudesta.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että tutkimushenkilö käyttää kaikkia toiminnallisia aistejaan kommunikaatiossa ja hänen suosikkikanavansa viestien vastaanottamisessa oli kosketus. Tuottamisessa hän käytti ensisijaisesti silmien liikkeitä, miimisiä ilmaisuja ja kehollisia ilmaisuja sekä viittomista ja puhetta Työ on viittomakielialalla toimiville kuurosokeiden taktiiliopetustyötä tekeville tärkeää, sillä taktiiliopetuksen käytännön toteutukselle kommunikaation muutostilanteessa ei ole juurikaan valmiita malleja.