Kurpitsa ja lippu : lapsia osallistavan ilmaisullisen kerhon suunnittelu
Pulkka, Sarina (2013)
Pulkka, Sarina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512953
Tiivistelmä
Tämä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana oli Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys. Yhteistyö Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistyksen kanssa alkoi vuonna 2011 opinnäytetyön tekijän saatua yhdistyksestä kerhon ohjaajan sijaisuuden, ja syksyllä 2012 syntyi ajatus opinnäytetyöstä. Yhdistyksellä oli tarve lisätä kerhotarjontaansa lapsia osallistava ilmaisullinen kerho. Kerhon kohderyhmänä olivat 1.-3.-luokkalaiset. Opinnäytetyön tavoitteeksi tulikin suunnitella lapsia osallistava lmaisullinen kerho, jossa lapsia osallistettiin jo suunnitteluvaiheessa.
Opinnäytetyön teoriapohjana toimivat aiheeseen sopiva kirjallisuus, haastattelu ja havainnointi. Osallistavan kerhon suunnitteluun lapset osallistuivat piirtämällä, antamalla haastatteluja sekä kokeilemalla ohjaussuunnitelmien pohjalta toteutettuja ohjaustuokioita. Ohjaustuokiot ohjanneet lastenohjaajat vastasivat kyselyyn koskien kokeiltavaa ohjaussuunnitelmaa. Haasteena kerhon suunnittelussa oli lasten erilainen kehitystaso kuusivuotiaan ekaluokkalaisen ja 10-vuotiaan kolmasluokkalaisen välillä, sekä ristiriita osallistavuuden ja valmiin ohjaussuunnitelman välillä. Draamakasvatuksellinen näkökulma harjoituksia ja leikkejä valitessa toi kerhoon ilmaisullisen osuuden.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuuden ohjaussuunnitelman kokonaisuus, jota Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys voi käyttää haluamallaan tavalla tulevaisuudessa. Ilmaisullinen kerho on lapsia osallistava ja draamakasvatuksellisia lähtökohtia hyödyntävä. Kerhossa on paljon leikkejä, kevyitä draamaharjoituksia ja improvisaatiota. Kerhon osia on testattu lasten kanssa ja todettu toimivaksi.
Opinnäytetyön teoriapohjana toimivat aiheeseen sopiva kirjallisuus, haastattelu ja havainnointi. Osallistavan kerhon suunnitteluun lapset osallistuivat piirtämällä, antamalla haastatteluja sekä kokeilemalla ohjaussuunnitelmien pohjalta toteutettuja ohjaustuokioita. Ohjaustuokiot ohjanneet lastenohjaajat vastasivat kyselyyn koskien kokeiltavaa ohjaussuunnitelmaa. Haasteena kerhon suunnittelussa oli lasten erilainen kehitystaso kuusivuotiaan ekaluokkalaisen ja 10-vuotiaan kolmasluokkalaisen välillä, sekä ristiriita osallistavuuden ja valmiin ohjaussuunnitelman välillä. Draamakasvatuksellinen näkökulma harjoituksia ja leikkejä valitessa toi kerhoon ilmaisullisen osuuden.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuuden ohjaussuunnitelman kokonaisuus, jota Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys voi käyttää haluamallaan tavalla tulevaisuudessa. Ilmaisullinen kerho on lapsia osallistava ja draamakasvatuksellisia lähtökohtia hyödyntävä. Kerhossa on paljon leikkejä, kevyitä draamaharjoituksia ja improvisaatiota. Kerhon osia on testattu lasten kanssa ja todettu toimivaksi.