Laadunhallinta ja sen kehittäminen, case: Viherniemi Oy
Laitinen, Tuukka; Kaurila, Tomi (2010)
Laitinen, Tuukka
Kaurila, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001111177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001111177
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimintakeskeinen opinnäytetyö, jonka aiheena oli laadunhallinta ja sen kehittäminen viherrakennusalan yrityksessä. Tarkoituksena oli perehtyä laatujärjestelmiin ja laatukäsitteisiin teorian kautta sekä samalla ymmärtää kokonaisuudessaan laadun merkitys liiketoiminnassa. Tavoitteena hankkeelle oli dokumentoida yrityksen laadunhallinta ja tämän hetkinen yrityksen tila. Lisäksi tavoitteena oli luoda yritykselle laatukäsikirja sen toiminnan pohjalta, kuvata yrityksen toiminnan tärkeimmät prosessit sekä myös kartoittaa kehityskohteet koskien yrityksen laadunhallintaa.
Hanke toteutettiin vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijät tutustuivat Vyl/Rakli–laatusertifikaattiin. Toisessa vaiheessa kartoitettiin laatusertifikaatin pohjalta yrityksen nykytila haastattelemalla yrityksen henkilöitä. Kolmannessa vaiheessa tutustuttiin aiheeseen liittyvään teoriaan sekä rakennettiin laatukäsikirjapohja yrityksen tarpeita mukaillen. Teoreettisena perustana on käytetty Lilrankin, Lecklinin ja Moision teoksia.
Viimeisessä vaiheessa luotiin yritykselle laatukäsikirja sekä kartoitettiin yrityksen kehityskohteet laadunhallinnan osalta, joita varten tehtiin myös kehitysehdotukset. Laatukäsikirja pitää sisällään muun muassa resurssien hallinnan, laatupolitiikan ja prosessien hallinnan.
Laatukäsikirja toimii laatuun ohjaavana oppaana sekä tukena yrityksen työntekijöiden päivittäisessä työskentelyssä. Yritykseltä saatu palaute koskien hanketta oli positiivista. Kokonaisuudessaan hanke oli erittäin onnistunut ja asetetut tavoitteet saavutettiin. Yrityksen mukaan laadunkartoituksesta, laatukäsikirjasta sekä kehitysehdotuksista tulee olemaan yritykselle suuri hyöty ja yrityksellä on paremmat lähtökohdat hakea Vyl/Rakli-laatusertifikaattia. Laatukäsikirja toimii hyvänä laadunhallinnan ja ohjauksen työvälineenä yrityksen pyrkiessä kehittämään toimintaansa laadukkaampaan ja tehokkaampaan suuntaan.
Hanke toteutettiin vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa opinnäytetyön tekijät tutustuivat Vyl/Rakli–laatusertifikaattiin. Toisessa vaiheessa kartoitettiin laatusertifikaatin pohjalta yrityksen nykytila haastattelemalla yrityksen henkilöitä. Kolmannessa vaiheessa tutustuttiin aiheeseen liittyvään teoriaan sekä rakennettiin laatukäsikirjapohja yrityksen tarpeita mukaillen. Teoreettisena perustana on käytetty Lilrankin, Lecklinin ja Moision teoksia.
Viimeisessä vaiheessa luotiin yritykselle laatukäsikirja sekä kartoitettiin yrityksen kehityskohteet laadunhallinnan osalta, joita varten tehtiin myös kehitysehdotukset. Laatukäsikirja pitää sisällään muun muassa resurssien hallinnan, laatupolitiikan ja prosessien hallinnan.
Laatukäsikirja toimii laatuun ohjaavana oppaana sekä tukena yrityksen työntekijöiden päivittäisessä työskentelyssä. Yritykseltä saatu palaute koskien hanketta oli positiivista. Kokonaisuudessaan hanke oli erittäin onnistunut ja asetetut tavoitteet saavutettiin. Yrityksen mukaan laadunkartoituksesta, laatukäsikirjasta sekä kehitysehdotuksista tulee olemaan yritykselle suuri hyöty ja yrityksellä on paremmat lähtökohdat hakea Vyl/Rakli-laatusertifikaattia. Laatukäsikirja toimii hyvänä laadunhallinnan ja ohjauksen työvälineenä yrityksen pyrkiessä kehittämään toimintaansa laadukkaampaan ja tehokkaampaan suuntaan.