Asiakkaan kuluttajakäyttäytyminen matkailupalvelua ostettaessa : miksi asiakas valitsee Kuralan kartanotilan majoitusvaihtoehdokseen?
Nylund, Hanna (2013)
Nylund, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220954
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimisella pyritään saamaan ajankohtaista tietoa kuluttajien toiminnasta tietyillä markkinoilla. Kuluttajakäyttytyminen selvittää muun muassa, miksi asiakas ostaa tietyn tuotteen ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat asiakkaan henkilökohtaiset tekijät, kuten arvot, asenteet ja persoonallisuus, sekä ulkoiset tekijät, kuten viiteryhmien vaikutus päätöksentekoon. Kuluttajakäyttäytymisen tukiminen ja ymmärtäminen on yritystoiminnassa tärkeää, jotta yritys kykenee jatkuvasti kehittämään palveluitaan ja tuotteitaan asiakkaidensa tarpeita vastaaviksi ja näin ollen tuottamaan heille mahdollisimman paljon lisäarvoa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuralan kartanotila ja työn tavoitteena oli selvittää asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä, kun kyseessä on matkailupalvelu. Työn tutkimuskysymyksenä oli ”Miksi asiakas valitsee Kuralan kartanotilan majoitusvaihtoehdokseen”. Tähän tutkimuskysymykseen opinnäytetyö pyrki vastaamaan kartoittamalla Kuralan kartanotilan asiakkaiden kuluttajakäyttäytymistä. Kartoitus toteutettiin käyttämällä tutkimusmetodina kyselyä, joka pyrki selvittämään Kuralan kartanotilan asiakkaiden syitä valita tila majoituskohteekseen, sekä tähän valintaan johtaneita tekijöitä.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että tila valitaan majoitusvaihtoehdoksi pääosin koira- ja tanssiharrastusmahdollisuuden, sekä luonnonläheisen ja rauhallisen sijaintinsa vuoksi. Kyselyn tulokset osoittivat myös kehityskohteita tilan toiminnassa ja palveluissa. Näitä tekijöitä kehittämällä tila pystyy vaikuttamaan siihen, että asiakkaat valitsevat Kuralan kartanotilan myös uudelleen majoituskohteekseen.
Työn teoriaosuudessa esitellään asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä matkailupalvelua ostettaessa ja tätä havainnollistetaan esittelemällä kuluttajakäyttäytymismallia. Työssä myös käydään läpi teoriaa asiakkaan henkilökohtaisten tekijöiden sekä ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta päätöksentekoon.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuralan kartanotila ja työn tavoitteena oli selvittää asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä, kun kyseessä on matkailupalvelu. Työn tutkimuskysymyksenä oli ”Miksi asiakas valitsee Kuralan kartanotilan majoitusvaihtoehdokseen”. Tähän tutkimuskysymykseen opinnäytetyö pyrki vastaamaan kartoittamalla Kuralan kartanotilan asiakkaiden kuluttajakäyttäytymistä. Kartoitus toteutettiin käyttämällä tutkimusmetodina kyselyä, joka pyrki selvittämään Kuralan kartanotilan asiakkaiden syitä valita tila majoituskohteekseen, sekä tähän valintaan johtaneita tekijöitä.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että tila valitaan majoitusvaihtoehdoksi pääosin koira- ja tanssiharrastusmahdollisuuden, sekä luonnonläheisen ja rauhallisen sijaintinsa vuoksi. Kyselyn tulokset osoittivat myös kehityskohteita tilan toiminnassa ja palveluissa. Näitä tekijöitä kehittämällä tila pystyy vaikuttamaan siihen, että asiakkaat valitsevat Kuralan kartanotilan myös uudelleen majoituskohteekseen.
Työn teoriaosuudessa esitellään asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä matkailupalvelua ostettaessa ja tätä havainnollistetaan esittelemällä kuluttajakäyttäytymismallia. Työssä myös käydään läpi teoriaa asiakkaan henkilökohtaisten tekijöiden sekä ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta päätöksentekoon.