Ekomatkailupalveluiden tuotteistaminen Case: Evervisio Oy
Pietarinen, Jonna (2013)
Pietarinen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141338
Tiivistelmä
Toimeksiantona opinnäytetyössä oli tuotteistaa Evervisio Oy:n ekomatkailupalveluja ja käynnistää toimeksiantajan kokonaisvaltainen palvelujen tuotteistamisprosessi. Toimeksiantaja on uusi toimija alalla, joten valmista palveluvalikoimaa ei vielä ole. Palveluiden tuotteistamisen perustaksi opinnäytetyössä suoritettiin kysely, jossa tutkitaan matkailijoiden suhtautumista ekologisesti tuotettuihin matkailupalveluihin sekä sitä, mitä matkailupalvelujen ominaisuuksia he pitävät tärkeinä.
Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselynä 10.10.2013–20.11.2013. Kysely koostui strukturoiduista kysymyksistä, asteikkokysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-palvelun avulla, ja sitä jakoivat Facebookissa suomalaiset matkanjärjestäjät sekä Reilun Matkailun Yhdistys. Vastauksia kyselyyn saatiin vain 50, mikä vaikeuttaa tutkimustulosten yleistämistä.
Tutkimuksesta ilmeni, ettei valmiita palvelukokonaisuuksia koeta erityisen tärkeiksi - lisäpalvelut ovat matkailuyritykselle kuitenkin arvokkaita, sillä ne parantavat asiakkaiden mielikuvaa laadukkaasta matkailutuotteesta. Tärkeimmiksi teemoiksi tutkimuksessa arvioitiin paikallisuus ja paikallisiin tapoihin tutustuminen sekä niiden ympärille koottujen aktiviteettien aitous, hyvinvointipalvelut sekä kestävä matkailu.
Tuloksien perusteella toimeksiantajalle tuotteistettiin kaksi esimerkkipalvelua sekä annettiin ehdotuksia jatkoa varten. ”Ihana aamu” on palvelupaketti, jonka pääteemana on rentoutuminen sekä fyysisesti että henkisesti kyläympäristössä paikallisten opastamana. ”Pidot Balilla” sisältää kyläläisten viljelmiin, ruuanlaittoon ja tanssiperinteisiin tutustumista ja osallistumista, pääteemana kulttuuri. Toimeksiantajalle suositellaan jatkossa myös kaupunkiin suuntautuvien retkien tuotteistamista sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista kun asiakkaita on ollut riittävän monta
Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselynä 10.10.2013–20.11.2013. Kysely koostui strukturoiduista kysymyksistä, asteikkokysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-palvelun avulla, ja sitä jakoivat Facebookissa suomalaiset matkanjärjestäjät sekä Reilun Matkailun Yhdistys. Vastauksia kyselyyn saatiin vain 50, mikä vaikeuttaa tutkimustulosten yleistämistä.
Tutkimuksesta ilmeni, ettei valmiita palvelukokonaisuuksia koeta erityisen tärkeiksi - lisäpalvelut ovat matkailuyritykselle kuitenkin arvokkaita, sillä ne parantavat asiakkaiden mielikuvaa laadukkaasta matkailutuotteesta. Tärkeimmiksi teemoiksi tutkimuksessa arvioitiin paikallisuus ja paikallisiin tapoihin tutustuminen sekä niiden ympärille koottujen aktiviteettien aitous, hyvinvointipalvelut sekä kestävä matkailu.
Tuloksien perusteella toimeksiantajalle tuotteistettiin kaksi esimerkkipalvelua sekä annettiin ehdotuksia jatkoa varten. ”Ihana aamu” on palvelupaketti, jonka pääteemana on rentoutuminen sekä fyysisesti että henkisesti kyläympäristössä paikallisten opastamana. ”Pidot Balilla” sisältää kyläläisten viljelmiin, ruuanlaittoon ja tanssiperinteisiin tutustumista ja osallistumista, pääteemana kulttuuri. Toimeksiantajalle suositellaan jatkossa myös kaupunkiin suuntautuvien retkien tuotteistamista sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista kun asiakkaita on ollut riittävän monta