Lapsen autismikirjon häiriön piirteiden tunnistaminen lastenneuvolassa : kirjallisuuskatsaus
Hännikkälä, Isabella; Puuska, Sini; Tuominen, Sonja (2022)
Hännikkälä, Isabella
Puuska, Sini
Tuominen, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202112358
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on aivojen neurobiologinen kehityshäiriö, joka vaikuttaa ihmisen tapaan viestiä, olla vuorovaikutuksessa sekä aistia ja kokea ympäröivää maailmaa. Autismikirjon häiriötä yhdistää haasteet sosiaalisessa kanssakäymisessä ja kommunikaatiossa, kuitenkin oireiden näyttäytyessä ihmisillä yksilöllisesti erilaisina ja eri tasoisina. Autismikirjon ilmaantuminen ajoittuu tavallisesti neuvolaikään, jolloin neuvolaterveydenhoitajalla on tärkeä rooli sen tunnistamisessa lapsilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa lasten autismikirjon häiriöistä. Tavoitteena oli lisätä lastenneuvoloiden terveydenhoitajien tietämystä lasten autismikirjon häiriöistä. Tehtävänä oli selvittää ja koota yhteen erilaisia keinoja autismikirjon häiriön piirteiden tunnistamiseen neuvolan terveydenhoitajan työn tueksi. Opinnäytetyössä haettiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten terveydenhoitaja voi tunnistaa autismikirjon häiriön piirteitä lapsella? Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työn aineisto kerättiin Cinahl, Medic ja Medline – tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui yhteensä kymmenen artikkelia, jotka olivat joko tutkimusartikkeleita tai tieteellisiä artikkeleita. Artikkeleista kaksi oli kotimaisia ja kahdeksan kansainvälisiä. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että autismikirjon lapsen kehityksessä ja toimintamalleissa oli havaittavissa tiettyjä erityispiirteitä. Erityispiirteet sosiaalisessa, kielellisessä, motorisessa ja tunne-elämän kehityksessä sekä jo opittujen taitojen menetys ja aistipoikkeavuudet olivat hälytysmerkkejä, jotka saattoivat kertoa autismikirjon häiriöstä. Autismikirjon häiriön piirteitä voitiin tunnistaa havainnoimalla lasta, seuraamalla hänen kehitystään sekä huomioimalla lapsen lähipiirin tekemiä havaintoja. Terveydenhuollon ammattilaisen kliininen osaaminen ja seulontatyökalujen rutiininomainen käyttö edistivät autismikirjon häiriön varhaista tunnistamista.
Lisäämällä terveydenhoitajien tietoisuutta autismikirjon häiriön varhaisista merkeistä voidaan lisätä terveydenhoitajien kykyä tunnistaa hälytysmerkkejä ja jatkohoitoon lähettämisen tarpeita. Kodin ja terveydenhuollon välisen toimivan yhteistyön ylläpitäminen helpottaa huolen puheeksi ottoa ja edistää vanhempien kuulluksi tulemista. Jatkossa voitaisiin tutkia terveydenhoitajien osaamista autismikirjon tunnistamiseen liittyen sekä millaista tietoa he kokevat tarvitsevansa tunnistamisen tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa lasten autismikirjon häiriöistä. Tavoitteena oli lisätä lastenneuvoloiden terveydenhoitajien tietämystä lasten autismikirjon häiriöistä. Tehtävänä oli selvittää ja koota yhteen erilaisia keinoja autismikirjon häiriön piirteiden tunnistamiseen neuvolan terveydenhoitajan työn tueksi. Opinnäytetyössä haettiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten terveydenhoitaja voi tunnistaa autismikirjon häiriön piirteitä lapsella? Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työn aineisto kerättiin Cinahl, Medic ja Medline – tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui yhteensä kymmenen artikkelia, jotka olivat joko tutkimusartikkeleita tai tieteellisiä artikkeleita. Artikkeleista kaksi oli kotimaisia ja kahdeksan kansainvälisiä. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että autismikirjon lapsen kehityksessä ja toimintamalleissa oli havaittavissa tiettyjä erityispiirteitä. Erityispiirteet sosiaalisessa, kielellisessä, motorisessa ja tunne-elämän kehityksessä sekä jo opittujen taitojen menetys ja aistipoikkeavuudet olivat hälytysmerkkejä, jotka saattoivat kertoa autismikirjon häiriöstä. Autismikirjon häiriön piirteitä voitiin tunnistaa havainnoimalla lasta, seuraamalla hänen kehitystään sekä huomioimalla lapsen lähipiirin tekemiä havaintoja. Terveydenhuollon ammattilaisen kliininen osaaminen ja seulontatyökalujen rutiininomainen käyttö edistivät autismikirjon häiriön varhaista tunnistamista.
Lisäämällä terveydenhoitajien tietoisuutta autismikirjon häiriön varhaisista merkeistä voidaan lisätä terveydenhoitajien kykyä tunnistaa hälytysmerkkejä ja jatkohoitoon lähettämisen tarpeita. Kodin ja terveydenhuollon välisen toimivan yhteistyön ylläpitäminen helpottaa huolen puheeksi ottoa ja edistää vanhempien kuulluksi tulemista. Jatkossa voitaisiin tutkia terveydenhoitajien osaamista autismikirjon tunnistamiseen liittyen sekä millaista tietoa he kokevat tarvitsevansa tunnistamisen tueksi.