Ekologisten vaatteiden markkinatilanne Jyväskylässä
Stylman, Enni (2014)
Stylman, Enni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403143146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403143146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ekologisten vaatteiden tarjontaa ja kysyntää vaateliikkeiden näkökulmasta Jyväskylän markkina-alueella sekä selvittää vaateliikkeiden edustajien ja yrittäjien mielikuvia ekologisista vaatteista. Tavoitteena oli kerätä tietoa tuotantoyrityksen perustamisen avuksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi muodin aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin ja vaatteiden ekologisuuteen. Empiirinen osuus toteutettiin määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimus toteutettiin paperisena lomakekyselynä, joka toimitettiin henkilökohtaisesti Jyväskylän vaateliikkeisiin. Tutkimukseen osallistui 34 liikettä 54 liikkeestä. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmetodina myös havainnointia. Havainnoinnilla selvitettiin ekologisten vaatteiden tarjontaa tutkimuksen ulkopuolelle jätetyissä supermarketeissa ja halpamyymälöissä sekä tutkimuksen ulkopuolelle jättäytyneissä tavarataloissa. Havainnointi täydensi kyselyä.
Tutkimuksessa selvisi, että ekologisten vaatteiden tarjonta on Jyväskylässä niukkaa ja yksipuolista. Tämänhetkinen tarjonta keskittyy pääasiassa erilaisiin trikoopaitoihin ja alusvaatteisiin, eikä muista tuoteryhmistä löydy tarjontaa ekologisista vaatteista juurikaan. Ekologisten materiaalien osalta tarjontaa on jonkin verran, mutta tarjonta on keskittynyt vain yksittäisiin materiaaleihin. Ympäristömerkittyjä vaatteita on tarjolla erittäin vähän. Kysyntää ekologisille tuotteille olisi kuitenkin alueella olemassa. Tulosten mukaan vaateliikkeiden edustajien mielikuvat ekologisista tuotteista eivät vastaa todellisuutta kaikilta osin. Kyselyn vastaajat tietävät osittain, mitä ekologisuus vaatteissa tarkoittaa ja millaisia ekologisia vaihtoehtoja on mahdollista olla, mutta liikkeiden edustajat eivät tunnista niitä täysin. Suhtautuminen ekologisiin vaatteisiin ja muotiin on pääsääntöisesti positiivista.
Tutkimus osoittaa, että niukan ekologisten vaatteiden tarjonnan vuoksi alueelle voisi olla otollista perustaa ekologisia vaatteita tuottava yritys. Haasteena yrityksen perustamisessa voisi kuitenkin olla jälleenmyyjien puutteelliset tiedot vaatteiden ekologisuudesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi muodin aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin ja vaatteiden ekologisuuteen. Empiirinen osuus toteutettiin määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimus toteutettiin paperisena lomakekyselynä, joka toimitettiin henkilökohtaisesti Jyväskylän vaateliikkeisiin. Tutkimukseen osallistui 34 liikettä 54 liikkeestä. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmetodina myös havainnointia. Havainnoinnilla selvitettiin ekologisten vaatteiden tarjontaa tutkimuksen ulkopuolelle jätetyissä supermarketeissa ja halpamyymälöissä sekä tutkimuksen ulkopuolelle jättäytyneissä tavarataloissa. Havainnointi täydensi kyselyä.
Tutkimuksessa selvisi, että ekologisten vaatteiden tarjonta on Jyväskylässä niukkaa ja yksipuolista. Tämänhetkinen tarjonta keskittyy pääasiassa erilaisiin trikoopaitoihin ja alusvaatteisiin, eikä muista tuoteryhmistä löydy tarjontaa ekologisista vaatteista juurikaan. Ekologisten materiaalien osalta tarjontaa on jonkin verran, mutta tarjonta on keskittynyt vain yksittäisiin materiaaleihin. Ympäristömerkittyjä vaatteita on tarjolla erittäin vähän. Kysyntää ekologisille tuotteille olisi kuitenkin alueella olemassa. Tulosten mukaan vaateliikkeiden edustajien mielikuvat ekologisista tuotteista eivät vastaa todellisuutta kaikilta osin. Kyselyn vastaajat tietävät osittain, mitä ekologisuus vaatteissa tarkoittaa ja millaisia ekologisia vaihtoehtoja on mahdollista olla, mutta liikkeiden edustajat eivät tunnista niitä täysin. Suhtautuminen ekologisiin vaatteisiin ja muotiin on pääsääntöisesti positiivista.
Tutkimus osoittaa, että niukan ekologisten vaatteiden tarjonnan vuoksi alueelle voisi olla otollista perustaa ekologisia vaatteita tuottava yritys. Haasteena yrityksen perustamisessa voisi kuitenkin olla jälleenmyyjien puutteelliset tiedot vaatteiden ekologisuudesta.