Vantaalaisten yläkoulun tyttöjen vapaa‐aikaan ja harrastuksiin liittyviä toiveita : kartoitus Vantaan Nicehearts ry:lle
Ilina, Marina (2014)
Ilina, Marina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242596
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ilina, Marina. Vantaalaisten yläkoulun tyttöjen vapaa‐aikaan ja harrastuksiin liittyviä toiveita. Kartoitus Vantaan Nicehearts ry:lle, Helsinki, kevät 2014, 51 s. 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma,
sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä Vantaan yläkoulun tytöt harrastavat ja minkälaista vapaa-ajan toimintaa he kaipaavat. Tutkimuksessa otettiin huomioon sekä suomalais- että venäläistaustaisten tyttöjen tarpeet ja heidän toiveensa, pyrittiin selvittämään, miten venäläistaustaiset tytöt huomioidaan vapaa-ajan arjessa ja nuorisontyön toiminnoissa. Tutkimuksessa koottiin tietoa, tarvitsevatko venäläistaustaiset tytöt erilaista toimintaa, jonka avulla voidaan tukea heidän identiteettinsä kehittymistä ja ennaltaehkäistä syrjäytymistä.
Aihetta lähestyttiin monikulttuurisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa oli mukana sekä yksilö- että ryhmähaastatteluita. Tutkimukseen osallistui kolmetoista vantaalaista yläkoululaistyttöä ja kaksi heidän äitiään. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla tytöillä oli sekä omaehtoisia että ohjattuja harrastuksia. Tytöt tarvitsevat oman oleskelutilan, jossa heidät hyväksytään juuri sellaisina tyttöinä, kun he ovat ja jossa he voisi-vat saada ymmärrystä kasvamisestaan naiseksi nyky-yhteiskunnassa ja kehit-tää identiteettiään. Ystävät ja omista toiveista lähtenyt harrastustoiminta ovat tärkeitä murrosikäisille tytöille. Tutkimuksessa tuli esille, että tyttöjä kiinnostavaa ilmaista vapaa-ajan toimintaa on hyvin vähän tarjolla Vantaalla. Haastateltavien vastauksista heijastui, että venäjänkieliset tytöt kaipaavat venäjän kielellä järjestettävää harrastustoimintaa ja vertaistukiryhmää, jossa he voisivat puhua ongelmistaan vapaasti ja saada tukea. Suomalaiset tytöt ovat halukkaita tulemaan aktiivisiksi toimijoiksi monikulttuuriseen tyttötyöhön. Harrastustoiminnoissa olisi vielä kehitettävää, jotta se tavoittaisi kaikki kohderyhmän nuoret.
Asiasanat: identiteetti, monikulttuurisuus, vapaa-aika, harrastukset, tytöt, maahanmuuttajat, venäjänkieliset, nuorisotyö
Ilina, Marina. Vantaalaisten yläkoulun tyttöjen vapaa‐aikaan ja harrastuksiin liittyviä toiveita. Kartoitus Vantaan Nicehearts ry:lle, Helsinki, kevät 2014, 51 s. 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma,
sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä Vantaan yläkoulun tytöt harrastavat ja minkälaista vapaa-ajan toimintaa he kaipaavat. Tutkimuksessa otettiin huomioon sekä suomalais- että venäläistaustaisten tyttöjen tarpeet ja heidän toiveensa, pyrittiin selvittämään, miten venäläistaustaiset tytöt huomioidaan vapaa-ajan arjessa ja nuorisontyön toiminnoissa. Tutkimuksessa koottiin tietoa, tarvitsevatko venäläistaustaiset tytöt erilaista toimintaa, jonka avulla voidaan tukea heidän identiteettinsä kehittymistä ja ennaltaehkäistä syrjäytymistä.
Aihetta lähestyttiin monikulttuurisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa oli mukana sekä yksilö- että ryhmähaastatteluita. Tutkimukseen osallistui kolmetoista vantaalaista yläkoululaistyttöä ja kaksi heidän äitiään. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla tytöillä oli sekä omaehtoisia että ohjattuja harrastuksia. Tytöt tarvitsevat oman oleskelutilan, jossa heidät hyväksytään juuri sellaisina tyttöinä, kun he ovat ja jossa he voisi-vat saada ymmärrystä kasvamisestaan naiseksi nyky-yhteiskunnassa ja kehit-tää identiteettiään. Ystävät ja omista toiveista lähtenyt harrastustoiminta ovat tärkeitä murrosikäisille tytöille. Tutkimuksessa tuli esille, että tyttöjä kiinnostavaa ilmaista vapaa-ajan toimintaa on hyvin vähän tarjolla Vantaalla. Haastateltavien vastauksista heijastui, että venäjänkieliset tytöt kaipaavat venäjän kielellä järjestettävää harrastustoimintaa ja vertaistukiryhmää, jossa he voisivat puhua ongelmistaan vapaasti ja saada tukea. Suomalaiset tytöt ovat halukkaita tulemaan aktiivisiksi toimijoiksi monikulttuuriseen tyttötyöhön. Harrastustoiminnoissa olisi vielä kehitettävää, jotta se tavoittaisi kaikki kohderyhmän nuoret.
Asiasanat: identiteetti, monikulttuurisuus, vapaa-aika, harrastukset, tytöt, maahanmuuttajat, venäjänkieliset, nuorisotyö