Sukupuolisensitiivinen draamakasvatus päiväkodissa
Korhonen, Johanna (2014)
Korhonen, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232572
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Korhonen, Johanna.Sukupuolisensitiivinen draamakasvatus päiväkodissa. Helsinki, kevät 2014. 68 sivua ja 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tässä kehittämispainotteisessa ja toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin Helsingin kaupungin päiväkoti Lakassa 3–4-vuotiaiden lasten pienryhmälle sukupuolisensitiivinen draamaprosessi yhteistyössä Naisasialiitto Unionin Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hankkeen kanssa.
Kymmenen kerran mittaisen Taikalaatikko -draamaprosessin aikana reflektoitiin ohjaajan sukupuolisensitiivistä työotetta ja päiväkotiryhmän lastentarhanopettajat havainnoivat sukupuolisensitiivisyyden toteutumista draamatuokioissa. Havaintojen pohjalta opinnäytetyössä arvioitiin päiväkodin draamakasvatuksen mahdollisuuksia ja haasteita sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta. Arvioinnin pohjalta muodostettiin kokoelma konkreettisia työkaluja päiväkotien sukupuolisensitiivisen draamakasvatuksen tueksi.
Taikalaatikko -draamaprosessin pohjalta kirjoitettiin Naisasialiitto Unionin Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hankkeen tuottamaan kasvattajien menetelmäoppaaseen kaksi draamakasvatusta, lasten kohtaamista ja sukupuolisensitiivisyyttä käsittelevää osiota. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia esiteltiin hankkeen loppuseminaarin toiminnallisessa työpajassa ja erillisessä Naisasialiitto Unionin järjestämässä keskustelutilaisuudessa keväällä 2014.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että draama tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia sukupuolisensitiiviseen varhaiskasvatustyöhön, sillä siinä yhdistyvät kokemuksellinen oppiminen, leikki ja erilaisten roolien kokeileminen.
Asiasanat: sukupuolisensitiivisyys, draamakasvatus, varhaiskasvatus, tasa-arvokasvatus
Korhonen, Johanna.Sukupuolisensitiivinen draamakasvatus päiväkodissa. Helsinki, kevät 2014. 68 sivua ja 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tässä kehittämispainotteisessa ja toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin Helsingin kaupungin päiväkoti Lakassa 3–4-vuotiaiden lasten pienryhmälle sukupuolisensitiivinen draamaprosessi yhteistyössä Naisasialiitto Unionin Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hankkeen kanssa.
Kymmenen kerran mittaisen Taikalaatikko -draamaprosessin aikana reflektoitiin ohjaajan sukupuolisensitiivistä työotetta ja päiväkotiryhmän lastentarhanopettajat havainnoivat sukupuolisensitiivisyyden toteutumista draamatuokioissa. Havaintojen pohjalta opinnäytetyössä arvioitiin päiväkodin draamakasvatuksen mahdollisuuksia ja haasteita sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta. Arvioinnin pohjalta muodostettiin kokoelma konkreettisia työkaluja päiväkotien sukupuolisensitiivisen draamakasvatuksen tueksi.
Taikalaatikko -draamaprosessin pohjalta kirjoitettiin Naisasialiitto Unionin Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hankkeen tuottamaan kasvattajien menetelmäoppaaseen kaksi draamakasvatusta, lasten kohtaamista ja sukupuolisensitiivisyyttä käsittelevää osiota. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia esiteltiin hankkeen loppuseminaarin toiminnallisessa työpajassa ja erillisessä Naisasialiitto Unionin järjestämässä keskustelutilaisuudessa keväällä 2014.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että draama tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia sukupuolisensitiiviseen varhaiskasvatustyöhön, sillä siinä yhdistyvät kokemuksellinen oppiminen, leikki ja erilaisten roolien kokeileminen.
Asiasanat: sukupuolisensitiivisyys, draamakasvatus, varhaiskasvatus, tasa-arvokasvatus