"Terve uusi päivä" : Digitaalinen terveyskasvatuspeli 5-6-vuotiaille lapsille
Illikainen, Maiju; Sihvo, Anna-Kaisa (2014)
Illikainen, Maiju
Sihvo, Anna-Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173214
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin projektimuotoisena. Opinnäytetyössä tehtiin pelikäsikirjoitus digitaaliseen terveyttä käsittelevään oppimispeliin. Projektin tavoitteena oli lasten terveyden lukutaidon vahvistuminen.
Pelikäsikirjoitus laadittiin ottaen huomioon 5-6-vuotiaan lapsen kehitystaso sekä leikki-ikäisen lapsen valmiudet käyttää digitaalista materiaalia oppimiseen. Pelikäsikirjoituksen perustana käytettiin myös neljän päiväkodin kautta tehtyä kyselyä 5-6-vuotiaiden lasten vanhemmille.
Terveet elämäntavat ehkäisevät kansantautien esiintymistä, joten terveysviestinnän kehittäminen on olennainen osa terveydenhoitoa. Lapsille suunnattavan terveysviestinnän tulee olla kekseliästä ja innostavaa. Suurin osa lapsista on kiinnostuneita erilaisista digitaalisista peleistä, joten digitaalisen terveyskasvatuspelin kehittäminen koettiin vaikuttavuudeltaan hyväksi menetelmäksi.
Projektin tuotoksena syntyi 11 kenttää sisältävä pelikäsikirjoitus. Pelikäsikirjoituksessa on huomioitu terveyden eri osa-alueita, joita ovat ravitsemus, liikunta, hygienia, uni ja hampaiden hoito. Pelikäsikirjoituksen pohjalta tietojenkäsittelyn opiskelija tekee pelin teknisen toteutuksen omana opinnäytetyönään vuoden 2014 aikana. Tämä peli saatetaan perheiden saataville Noormarkun neuvolan kautta.
Pelikäsikirjoitus laadittiin ottaen huomioon 5-6-vuotiaan lapsen kehitystaso sekä leikki-ikäisen lapsen valmiudet käyttää digitaalista materiaalia oppimiseen. Pelikäsikirjoituksen perustana käytettiin myös neljän päiväkodin kautta tehtyä kyselyä 5-6-vuotiaiden lasten vanhemmille.
Terveet elämäntavat ehkäisevät kansantautien esiintymistä, joten terveysviestinnän kehittäminen on olennainen osa terveydenhoitoa. Lapsille suunnattavan terveysviestinnän tulee olla kekseliästä ja innostavaa. Suurin osa lapsista on kiinnostuneita erilaisista digitaalisista peleistä, joten digitaalisen terveyskasvatuspelin kehittäminen koettiin vaikuttavuudeltaan hyväksi menetelmäksi.
Projektin tuotoksena syntyi 11 kenttää sisältävä pelikäsikirjoitus. Pelikäsikirjoituksessa on huomioitu terveyden eri osa-alueita, joita ovat ravitsemus, liikunta, hygienia, uni ja hampaiden hoito. Pelikäsikirjoituksen pohjalta tietojenkäsittelyn opiskelija tekee pelin teknisen toteutuksen omana opinnäytetyönään vuoden 2014 aikana. Tämä peli saatetaan perheiden saataville Noormarkun neuvolan kautta.