"Ei se niin vaikeeeta ole" : näkemyksiä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintotoimistojen palveluista
Vehkala, Maarit (2009)
Vehkala, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021794
Tiivistelmä
Monilla aloilla on ollut jo pitkään paineita toiminnan tehostamiseen kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Usein näihin haasteisiin vastataan organisaatiomuutoksilla. Jyväskylän ammattikorkeakoulu vastaa Opetusministeriön antamaan haasteeseen korkeakoulujen rakenteellisesta uudistuksesta. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa astui voimaan uusi organisaatiorakenne 1.1.2009.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Jyväskylän ammattikorkeakoulun organisaatiomuutoksen mukanaan tuomia haasteita yhdelle sen tukipalveluista, opintotoimistolle. Opinnäytetyön lähtökohtana on palvelu ja sen laatu, jotka muodostavat työn teoreettisen viitekehyksen. Työssä esitetään näkemyksiä opintotoimistojen tarjoamien palvelujen laadusta. Toisena tavoitteena on selvittää näkemyksiä siitä, millaiseksi opintotoimistojen tarjoama palvelupaketti voisi tulevaisuudessa muotoutua.
Opinnäytetyössä on käytetty sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen keinoja. Aineisto on kerätty käyttäen kolmea aineistonkeräystapaa, jotka ovat ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi eli IVA - menetelmä, teemahaastattelu ja kysely. Aineistoa kerättiin kolmelta ryhmältä, jotka ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintotoimistojen henkilöstö, neljän koulutusyksiön johtajat sekä ammattikorkeakoulun opiskelijat. Aineisto kerättiin helmikuussa 2008.
Saatujen tuloksien perusteella opintotoimistot tarjoavat pääsääntöisesti hyvää palvelua. Kehityskohteiksi nousivat tiedonkulun kehittäminen sekä yhteistyön lisääminen eri tukipalvelujen ja koulutusyksiköiden välillä. Tärkeä tulos oli myös se, että kaikkien opintoimistojen henkilöstön tulisi toimia yhden esimiehen alaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Jyväskylän ammattikorkeakoulun organisaatiomuutoksen mukanaan tuomia haasteita yhdelle sen tukipalveluista, opintotoimistolle. Opinnäytetyön lähtökohtana on palvelu ja sen laatu, jotka muodostavat työn teoreettisen viitekehyksen. Työssä esitetään näkemyksiä opintotoimistojen tarjoamien palvelujen laadusta. Toisena tavoitteena on selvittää näkemyksiä siitä, millaiseksi opintotoimistojen tarjoama palvelupaketti voisi tulevaisuudessa muotoutua.
Opinnäytetyössä on käytetty sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen keinoja. Aineisto on kerätty käyttäen kolmea aineistonkeräystapaa, jotka ovat ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi eli IVA - menetelmä, teemahaastattelu ja kysely. Aineistoa kerättiin kolmelta ryhmältä, jotka ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintotoimistojen henkilöstö, neljän koulutusyksiön johtajat sekä ammattikorkeakoulun opiskelijat. Aineisto kerättiin helmikuussa 2008.
Saatujen tuloksien perusteella opintotoimistot tarjoavat pääsääntöisesti hyvää palvelua. Kehityskohteiksi nousivat tiedonkulun kehittäminen sekä yhteistyön lisääminen eri tukipalvelujen ja koulutusyksiköiden välillä. Tärkeä tulos oli myös se, että kaikkien opintoimistojen henkilöstön tulisi toimia yhden esimiehen alaisuudessa.