Verkkolaskutuksen nykytilan selvittäminen case-yrityksessä
Hynnä, Laura (2014)
Hynnä, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia case-yrityksen verkkolaskutuksen nykytilaa, ja selvittää, miten ostoreskontranhoitajat ja myyntilaskuttaja työssään tällä hetkellä toimivat. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää verkkolaskutuksen nykytila, ja tavoitteena oli luoda kokonaiskuva verkkolaskutuksen toimivuudesta sekä pohtia mahdollisia kehitysehdotuksia. Tutkimus suoritettiin syksyn 2013 ja talven 2013-2014 aikana.
Teoriaosassa käsiteltiin verkkolaskutusta, sen termejä ja toimintaa. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin vain yritysten väliseen verkkolaskutukseen, vaikka myös yksityishenkilöt voivat vastaanottaa verkkolaskuja. Verkkolaskutuksen lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti myös osto- ja myyntilaskutusta ja niiden sähköistymistä. Teoriaosan lähteinä käytettiin sekä ammattikirjallisuutta että Internet-lähteitä. Ammattikirjallisuutta aiheesta oli kuitenkin melko vähän.
Empiriaosassa sovellettiin teoriaosassa käsiteltyjä asioita haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat kolme ostoreskontranhoitajaa, yksi myyntilaskuttaja sekä konsernipalvelupäällikkö. Empiriaosan tavoitteena oli luoda kokonaiskuvaa case-yrityksen verkkolaskutuksen toiminnasta. Haastatteluissa käytettiin pohjana kysymyksiä, joita oli laadittu sekä teoriaosan asioiden että käytännön havaintojen pohjalta. Kysymykset toimivat hyvänä apuna haastattelussa, ja haastatelluilta henkilöiltä saadut vastaukset olivat hyviä havaintoja.
Verkkolaskutuksen hyödyt koettiin suuremmiksi kuin haitat. Hyötyjä olivat muun muassa manuaalisen työn väheneminen, verkkolaskutuksen nopeus sekä paperissa ja postikuluissa säästäminen. Varsinaisia haittoja verkkolaskutuksesta ei ole, mutta on-gelmatilanteita syntyy toisinaan. Ongelmatilanteet liittyvät usein ohjelmistojen vir-heisiin. Oman haasteensa verkkolaskutukselle tuottavat myös ulkomaiset toimittajat, jotka lähettävät lähes poikkeuksetta paperisia laskuja.
Teoriaosassa käsiteltiin verkkolaskutusta, sen termejä ja toimintaa. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin vain yritysten väliseen verkkolaskutukseen, vaikka myös yksityishenkilöt voivat vastaanottaa verkkolaskuja. Verkkolaskutuksen lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti myös osto- ja myyntilaskutusta ja niiden sähköistymistä. Teoriaosan lähteinä käytettiin sekä ammattikirjallisuutta että Internet-lähteitä. Ammattikirjallisuutta aiheesta oli kuitenkin melko vähän.
Empiriaosassa sovellettiin teoriaosassa käsiteltyjä asioita haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat kolme ostoreskontranhoitajaa, yksi myyntilaskuttaja sekä konsernipalvelupäällikkö. Empiriaosan tavoitteena oli luoda kokonaiskuvaa case-yrityksen verkkolaskutuksen toiminnasta. Haastatteluissa käytettiin pohjana kysymyksiä, joita oli laadittu sekä teoriaosan asioiden että käytännön havaintojen pohjalta. Kysymykset toimivat hyvänä apuna haastattelussa, ja haastatelluilta henkilöiltä saadut vastaukset olivat hyviä havaintoja.
Verkkolaskutuksen hyödyt koettiin suuremmiksi kuin haitat. Hyötyjä olivat muun muassa manuaalisen työn väheneminen, verkkolaskutuksen nopeus sekä paperissa ja postikuluissa säästäminen. Varsinaisia haittoja verkkolaskutuksesta ei ole, mutta on-gelmatilanteita syntyy toisinaan. Ongelmatilanteet liittyvät usein ohjelmistojen vir-heisiin. Oman haasteensa verkkolaskutukselle tuottavat myös ulkomaiset toimittajat, jotka lähettävät lähes poikkeuksetta paperisia laskuja.