Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Kolmiosairaalan sisätautien vuodeosastolle 6B
Tahkoniemi, Jani; Kostensalo, Milla; Nygrén, Mona (2014)
Tahkoniemi, Jani
Kostensalo, Milla
Nygrén, Mona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opiskelijaohjausrunko sairaanhoitajien tueksi Kolmiosairaalan sisätautien vuodeosastolle 6B. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja yhtenäistää osaston sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausta. Opinnäytetyö oli osa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Kolmiosairaala-hanketta, jonka tarkoituksena oli kehittää sairaalan toimintaa, kuten yhtenäistää sairaalan opiskelijaohjausta.
Opinnäytetyö tuotettiin yhteistyönä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kolmiosairaala-hankkeen kanssa. Tutkimuskysymykset muodostuivat teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, mitkä ovat keskeiset sisällöt opiskelijan ohjauksessa ammattitaitoa edistävän harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa sisätautien vuodeosastolla 6B. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään sairaanhoitajaopiskelijan perustason harjoittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Ohjausrunkoa varten ryhmähaastateltiin kolmea sairaanhoitajaa, joilla on kokemusta opiskelijaohjauksesta sisätautien vuodeosastolla 6B. Haastattelu nauhoitettiin ja materiaali analysoitiin sisällönanalyysillä.
Ohjausrunko muodostui haastattelusta saatujen tulosten perusteella. Ohjausrunko muokkautui opinnäytetyön edetessä osastolta 6B saatujen toiveiden mukaisesti teemoittain eteneväksi. Opinnäytetyön tulosten tarkastelu ja analysointi tehtiin alkuperäisen suunnitelman mukaan alku-, keski- ja loppuvaiheittain. Haastattelutuloksista ilmeni alkuvaiheen olevan tutustumista osastoon ja sen toimintaan sekä potilasryhmiin. Harjoittelun keskivaiheessa korostuvat lääkehoito, potilaan ohjaaminen ja oma-aloitteellisuus. Loppuvaiheessa painottuu sairaanhoitajaopiskelijan itsenäinen ja omatoiminen työskentely. Tällöin sairaanhoitajaopiskelijan odotetaan kyselevän adekvaatteja kysymyksiä ja antavan ehdotuksia potilaan hoitoon.
Jatkotutkimusehdotuksena nousi esiin ohjausrungon tuottaminen syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille. Myös kysymys, onko ohjausrunko yhtenäistänyt sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausta sisätautien vuodeosastolla 6B, tuli jatkoehdotuksena esiin. Lisäksi toivottiin, että sairaanhoitajaopiskelijoiden tyytyväisyyttä saatuun ohjaukseen ohjausrungon käyttöönoton jälkeen selvitettäisiin.
Opinnäytetyö tuotettiin yhteistyönä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kolmiosairaala-hankkeen kanssa. Tutkimuskysymykset muodostuivat teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, mitkä ovat keskeiset sisällöt opiskelijan ohjauksessa ammattitaitoa edistävän harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa sisätautien vuodeosastolla 6B. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään sairaanhoitajaopiskelijan perustason harjoittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Ohjausrunkoa varten ryhmähaastateltiin kolmea sairaanhoitajaa, joilla on kokemusta opiskelijaohjauksesta sisätautien vuodeosastolla 6B. Haastattelu nauhoitettiin ja materiaali analysoitiin sisällönanalyysillä.
Ohjausrunko muodostui haastattelusta saatujen tulosten perusteella. Ohjausrunko muokkautui opinnäytetyön edetessä osastolta 6B saatujen toiveiden mukaisesti teemoittain eteneväksi. Opinnäytetyön tulosten tarkastelu ja analysointi tehtiin alkuperäisen suunnitelman mukaan alku-, keski- ja loppuvaiheittain. Haastattelutuloksista ilmeni alkuvaiheen olevan tutustumista osastoon ja sen toimintaan sekä potilasryhmiin. Harjoittelun keskivaiheessa korostuvat lääkehoito, potilaan ohjaaminen ja oma-aloitteellisuus. Loppuvaiheessa painottuu sairaanhoitajaopiskelijan itsenäinen ja omatoiminen työskentely. Tällöin sairaanhoitajaopiskelijan odotetaan kyselevän adekvaatteja kysymyksiä ja antavan ehdotuksia potilaan hoitoon.
Jatkotutkimusehdotuksena nousi esiin ohjausrungon tuottaminen syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille. Myös kysymys, onko ohjausrunko yhtenäistänyt sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausta sisätautien vuodeosastolla 6B, tuli jatkoehdotuksena esiin. Lisäksi toivottiin, että sairaanhoitajaopiskelijoiden tyytyväisyyttä saatuun ohjaukseen ohjausrungon käyttöönoton jälkeen selvitettäisiin.