Vanhempien läsnäolon mahdollistaminen päiväkodin arjessa
Mikkola, Pilvi; Manninen, Susanna (2014)
Mikkola, Pilvi
Manninen, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234656
Tiivistelmä
Manninen, Susanna sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus ja Mikkola, Pilvi sosionomi (AMK). Vanhempien läsnäolon mahdollistaminen päiväkodin arjessa. Diak Etelä, Järvenpää, kevät 2014, 76 s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosi-aalialan koulutusohjelma.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö tulee Riihimäen kaupungin Saturnus päiväkotiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vanhem-pien läsnäoloa voidaan mahdollistaa päiväkodin arjessa sekä minkälaisia vaikutuksia vanhempien osallisuudella on perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Teemahaastat-telun avulla selvitimme työntekijöiden ja vanhempien näkökulmia vanhempien läsnäolon mahdollistamiseen päiväkodin arjessa. Teemahaastattelussa oli kolme teemaa: osallisuus, kasvatuskumppanuus ja dialogisuus.
Tutkimuksessa tuli esiin, että vanhempien läsnäolon mahdollistaminen päiväkodin arjessa helpottaa kasvatuskumppanuuden toteuttamista. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen on osa laadukasta varhaiskasvatusta. Päiväkodin toiminnalta toivottiin avoimuutta ja kiireettömyyttä. Osallisuuden mahdollistamisen kautta vanhemmat pystyvät paremmin vaikuttamaan päiväkodin toimintaan. Vanhempien osallisuuden tukeminen tuo yhteisöllisyyttä. Vanhemmat sekä henkilökunta toivat esiin vertaistuen tärkeyden. Van-hempien ollessa päiväkodin arjessa dialogisuus tulee luontevaksi osaksi vuorovaikutusta ja puheeksi ottaminen helpottuu. Vanhempien läsnäolon mahdollistaminen mukaan päi-väkodin arkeen antaa varhaista tukea perheille. Varhainen tuki päiväkodissa on van-hemmuuden tukemista ja roolimallin näyttämistä vanhemmille. Lapsen kasvun ja kehi-tyksen tukeminen tarvitsee perheiden kanssa yhteistyössä toteutettua laadukasta var-haiskasvatusta sekä ajan tasalla olevia palveluita perheiden yksilöllisien tarpeiden mu-kaan. Perheiden mukaan ottaminen päiväkodin toimintaan ja sen kehittämiseen on per-heen, yhteisöjen ja yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta merkittävää.
Avainsanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, varhainen tuki, yhteisöllisyys, osal-lisuus, dialogisuus
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö tulee Riihimäen kaupungin Saturnus päiväkotiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vanhem-pien läsnäoloa voidaan mahdollistaa päiväkodin arjessa sekä minkälaisia vaikutuksia vanhempien osallisuudella on perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Teemahaastat-telun avulla selvitimme työntekijöiden ja vanhempien näkökulmia vanhempien läsnäolon mahdollistamiseen päiväkodin arjessa. Teemahaastattelussa oli kolme teemaa: osallisuus, kasvatuskumppanuus ja dialogisuus.
Tutkimuksessa tuli esiin, että vanhempien läsnäolon mahdollistaminen päiväkodin arjessa helpottaa kasvatuskumppanuuden toteuttamista. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen on osa laadukasta varhaiskasvatusta. Päiväkodin toiminnalta toivottiin avoimuutta ja kiireettömyyttä. Osallisuuden mahdollistamisen kautta vanhemmat pystyvät paremmin vaikuttamaan päiväkodin toimintaan. Vanhempien osallisuuden tukeminen tuo yhteisöllisyyttä. Vanhemmat sekä henkilökunta toivat esiin vertaistuen tärkeyden. Van-hempien ollessa päiväkodin arjessa dialogisuus tulee luontevaksi osaksi vuorovaikutusta ja puheeksi ottaminen helpottuu. Vanhempien läsnäolon mahdollistaminen mukaan päi-väkodin arkeen antaa varhaista tukea perheille. Varhainen tuki päiväkodissa on van-hemmuuden tukemista ja roolimallin näyttämistä vanhemmille. Lapsen kasvun ja kehi-tyksen tukeminen tarvitsee perheiden kanssa yhteistyössä toteutettua laadukasta var-haiskasvatusta sekä ajan tasalla olevia palveluita perheiden yksilöllisien tarpeiden mu-kaan. Perheiden mukaan ottaminen päiväkodin toimintaan ja sen kehittämiseen on per-heen, yhteisöjen ja yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta merkittävää.
Avainsanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, varhainen tuki, yhteisöllisyys, osal-lisuus, dialogisuus