Sairaanhoitajaopiskelijoiden odotuksia akuuttihoitotyön ohjatusta harjoittelusta
Hasu, Noora; Lintumaa, Julia (2022)
Hasu, Noora
Lintumaa, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä sairaanhoitajaopiskelijat odottavat akuuttihoitotyön yksikössä toteutuvalta ohjatun harjoittelun jaksolta ja siellä toteutuvalta opiskelijaohjaukselta. Opinnäytetyö on toteutettu Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toiveesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa opiskelijaohjauksessa sekä ohjaajakoulutuksissa. Käytettyjä tietokantoja olivat Medline Ebsco, Medic ja Melinda, joista valitsimme kirjallisuuskatsaukseen kuusi tutkimusta. Aineiston analyysi toteutettiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että teho-osastoa pidetään hyvänä ohjatun harjoittelun paikkana, jossa on mahdollisuus oppia teoriatiedon soveltamista, kliinisten taitojen hallintaa, ammattilaisten välistä tiimityöskentelyä, sekä selviytymistä erilaisista haasteista. Sairaanhoitajaopiskelijat kuitenkin kokivat ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta harjoittelussa, koska aikaisempi kokemus tehohoitotyöstä on vähäistä. Tuloksista kävi myös ilmi, että opiskelijan ja ohjaajan hyvä ohjaussuhde pohjautuu vastavuoroisuuteen, mikä parantaa opiskelijan oppimismahdollisuuksia sekä sopeutumista työyhteisöön. Ohjaaja toimii opiskelijan roolimallina ja tarvitsee laaja-alaista osaamista ohjatessaan opiskelijaa.
Aiheesta ei ole tehty paljoa tutkimuksia, joten jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla akuuttihoidon eri yksiköt erityisesti opiskelijalähtöisestä näkökulmasta. Olisi tärkeää tutkia opiskelijaohjausta myös opiskelijalähtöisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että teho-osastoa pidetään hyvänä ohjatun harjoittelun paikkana, jossa on mahdollisuus oppia teoriatiedon soveltamista, kliinisten taitojen hallintaa, ammattilaisten välistä tiimityöskentelyä, sekä selviytymistä erilaisista haasteista. Sairaanhoitajaopiskelijat kuitenkin kokivat ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta harjoittelussa, koska aikaisempi kokemus tehohoitotyöstä on vähäistä. Tuloksista kävi myös ilmi, että opiskelijan ja ohjaajan hyvä ohjaussuhde pohjautuu vastavuoroisuuteen, mikä parantaa opiskelijan oppimismahdollisuuksia sekä sopeutumista työyhteisöön. Ohjaaja toimii opiskelijan roolimallina ja tarvitsee laaja-alaista osaamista ohjatessaan opiskelijaa.
Aiheesta ei ole tehty paljoa tutkimuksia, joten jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla akuuttihoidon eri yksiköt erityisesti opiskelijalähtöisestä näkökulmasta. Olisi tärkeää tutkia opiskelijaohjausta myös opiskelijalähtöisestä näkökulmasta.